Tulevaisuuden Särkänniemi tarjoaa vähähiilisiä ravintolaelämyksiä

Julkaistu 10.9.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Särkänniemi
Särkänniemen alueesta rakennetaan kestävän matkailun esimerkkialuetta, jonka yhtenä osa-alueena ovat vähähiiliset ruokaketjut.

Vähähiilisyys ei tarkoita, että kaikki söisivät kasvisruokaa, vaan ravintolaelämys tulee tarjoamaan kaikille uudenlaisia ratkaisuja, jotka kuormittavat ympäristöä entistä vähemmän, kertoo Mikael Lindell, projektipäällikkö TAMKista.

TAMKin vastuualueena Kestävän matkailun Hubissa ovat vähähiiliset ruokaketjut. Palveluliiketoiminnan koulutus on lähtenyt mallintamaan tulevaisuuden ravintolakatua Särkänniemeen. Sen tavoitteena on olla vähähiilinen ja ympäristöystävällinen.

Vähähiiliset ruokaketjut ovat yksi keskeisimpiä kestävyyden osa-alueita kehitystyössämme, lisää Matti Pollari, Kestävän matkailun Hub -hankkeen vetäjä Visit Tampereesta.

Ruoan ketju tuotannosta, kuljetuksiin ja ruokailutapahtumaan sekä jätteenkäsittelyyn huomioidaan suunnittelussa. Tiivistä yhteistyötä tehdään ravintolayritysten, tukkujen, pienyrittäjien sekä kolmannen sektorin tahojen kanssa.

Rakennamme nyt prototyyppiä Särkänniemen kanssa. Kun viemme ruokailuun liittyvän ympäristönäkökulman liiketoimintaan ja toimintatasolle, niin teemme uutta ja merkittävää. Mallintamisessa huomioidaan, että toimintaratkaisut tukisivat ympäristöystävälista ravintolakulttuuria ja matkailua, Lindell kertoo.

Alueen nykyisille ja uusille toimijoille tullaan tarjoamaan yhteisiä työkaluja vähähiilisten palveluiden toteuttamiseen sekä uuden kestävän matkailuliiketoiminnan edistämiseen.

Myös alueen asiakkaat pääsevät mukaan testaamaan ja muokkaamaan palveluita, kuvailee Lindell.

Perunankuoret
Friteeratut perunankuoret vähentävät ruokahävikkiä. Vähähiilisen ruoan suunnitteli restonomiopiskelijat.

Tavoitteena Hiilineutraali Tampere 2030

Särkänniemen alueen kehittämistoimet liittyvät Tampereen kaupungin tavoitteeseen olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2030 mennessä.

Hankkeemme osuu sinänsä hyvään hetkeen, että olemme päässeet mukaan asemakaavan muutosvaiheessa ja vaikuttamaan myös sen kestävyystavoitteisiin.  Olemme luoneet yhteistyöverkoston, ja tehneet monia toimijoita yhdistävän kehitysalustan pohjatyön sekä kestävyystiekartan luonnostelun, kertoo Pollari.

Hanke etsii aktiivisesti yhteistyöllä ja kokeiluilla alueelle soveltuvia uusia, kestäviä palveluratkaisuja, joiden teemoja on viisi: uusiutuva energia, kiertotalous, kestävä liikkuminen ja laivaliikenne, vähähiiliset ruokaketjut ja näitä tukevat digitaaliset ratkaisut.

Tampereen yliopiston vastuualueena on kehittää digitaalisia ratkaisuja muun muassa asiakaskokemuksen parantamiseen ja vähähiilisen matkailun markkinointiin.

EAKR-hanketta toteuttavat yhteistyössä Visit Tampere, Tampereen kaupunki, Särkänniemi, Ekokumppanit, Suomen Itämeri-Instituutti, Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto sekä laaja yritysverkosto.

Teksti: Kukka-Maaria Korko

Kuvat: Laura Vanzo, Visit Tampere ja Tuija Heikkilä, TAMKin restonomikoulutus