Tule mentoriksi uravalintojaan tekevälle nuorelle tutkijalle!

Julkaistu 4.11.2021
Tohtorinhatut promootiossa
Jo kokeneempia tohtoreita ja väitöskirjatutkijoita ja post doc -tutkijoita yhdistävään mentorointiohjelmaan etsitään mentoreita. Tampereen yliopiston mentorointiohjelman tavoitteena on tukea nuorten tutkijoiden urapohdintoja, verkostoitua ja oppia yhdessä.

Ohjelmaan haetaan mentoreita monipuolisesti niin akateemiselta puolelta kuin työelämän muilta sektoreilta. Mentoriksi voi ilmoittautua 7. joulukuuta asti tällä lomakkeella.

Mentorointiohjelma kestää tammikuusta 2022 toukokuulle. Parien on tarkoitus tavata ohjelman aikana noin viisi kertaa ja lisäksi ohjelmassa on kolme kaikille yhteistä etätapaamista.

Mentorikin oppii tehtävässään

Ohjelma on suunnattu loppuvaiheen väitöskirjatutkijoille sekä post-doc -vaiheen tutkijoille. Mentorointi tukee osallistujien ammatillista ja henkilökohtaista kehittymistä ja auttaa selkiyttämään omia ajatuksia tulevaisuuden uravalinnoista.

Mentoreille ohjelma tarjoaa paitsi mahdollisuuden tukea nuorta tutkijaa uravalinnoissaan, myös esimerkiksi coaching-taitojen oppimista, uusia ideoita ja näkökulmia muilta ohjelmaan osallistujilta sekä mahdollisuuden oman uran ja osaamisen reflektoimiseen.

— Mentorille tärkeintä on halu tukea nuorempaa osaajaa hänen ura- ja kehittymispohdintojensa kanssa, kertoo ohjelman toinen koordinaattori, HR-asiantuntija Kaisa-Riikka Salomaa.

Erilaisia uravalintoja tehneitä tohtoreita toivotaan mukaan

Mentoriksi sopii myös ulkomailla työskentelevä ja asuva tohtori, koska ohjelma järjestetään etäyhteyksin.
— Mukaan tarvitaan erilaisia uravalintoja tehneitä tohtoreita – juuri sinun taustasi ja kokemuksesi voivat olla niitä, mitä joku yliopiston nuorista tutkijoista haluaisi mentoriltaan, sanoo ohjelman toinen koordinaattori, HR-asiantuntija Anneli Uusitalo.

Mentorointiparit muodostetaan yhteisten tekijöiden pohjalta. Yhdistäviä asioita voivat olla esimerkiksi mentorin uravalinnat ja aktorin uratähtäimet, samansuuntaiset alat, yhteinen osaaminen tai muut kiinnostuksen kohteet.

Ohjelma tukee mentoroitavia

Edellisessä ohjelmassa toimineet mentorit Jessica De Bloom sekä Guanqun Cao kertovat kokemuksistaan näin.

— Kahdenkeskiset tapaamiset mentoroitavani kanssa muistuttivat minulle, miksi valitsi tieteellisen työn: ollakseni utelias ja inspiroidakseni muita, kertoo Jessica de Bloom, joka työskentelee akatemiatutkijana Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa.

— Kaiken kaikkiaan minusta tuntuu, että ohjelma tuki mentoroitavia heidän tutkaillessaan persoonallisuuttaan, lahjakkuuttaan ja uravaihtoehtojaan. Se auttoi myös minua ymmärtämään paremmin omia taitojani, pohtimaan uraani ja kasvattamaan verkostoani, kun tutustuin muihin mentoreihin ja mentoroitaviin. Ryhmätapaamisissa sain paljon arvokasta tietoa siirrettävistä taidoista ja ideoita siitä, kuinka olla onnistuneesti mentorina nuoremmalle tutkijalle.

Guanqun Cao työskentelee tällä hetkellä Volvolla tehtävänimikkeenään Data Mining Engineer.

— Tampereen teknillisestä yliopistosta valmistuneena minusta on ollut mukavaa jakaa kokemuksiani siitä, millaista on ollut luopua akateemisesta kuplasta. Mielestäni on ollut myös palkitsevaa pohtia urakehitystäni ja vahvistaa mentorointitaitojani, Cao kertoo.

Lisätietoja antavat ohjelman koordinaattorit, HR-asiantuntija Kaisa-Riikka Salomaa ja tai HR-asiantuntija Anneli Uusitalo @tuni.fi.

Tampereen yliopiston mentorointiohjelmat