Tukea opiskeluun ja elämään – korkeakouluyhteisö mukana International House -palveluissa

Julkaistu 14.10.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kolme henkilöä pukeutuneena violettiin paitaan kävelee rakennuksen vierellä.
Kuva: Amanda Aho.
Tampereen korkeakouluyhteisö haluaa olla mukana edistämässä Tampereen kansainvälistä veto- ja pitovoimaa. Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu osallistuvat International House Tampere -palveluun, joka on aloittanut toimintansa kaupungissa lokakuussa.

Korkeakouluyhteisö parantaa kansainvälisten opiskelijoiden palvelua alueellisessa yhteistyössä. Tavoitteena on kehittää esimerkiksi kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä.

International House Tampere kokoaa yhteen Tampereen koulutus- ja työperäisen maahanmuuton, monikielisen neuvonnan sekä osaamisen kehittämisen ja rekrytoinnin kansainväliset palvelut. Luvassa on palvelua asettautumiseen, työhön, opiskeluun ja työnantajien kohtaamiseen.

– Opiskelijat tarvitsevat apua ja ohjausta monessa sellaisessa asiassa, joihin me korkeakoulut emme osaa välttämättä vastata. Siksi on tärkeää taata opiskelijoille mahdollisuudet saada sellaista tietoa, jotka auttavat heitä yhteisöllisyyden tunteen syntymisessä ja juurtumisessa opiskelukaupunkiinsa Tampereelle. Opiskelijat tarvitsevat tietoa, jotka liittyvät esimerkiksi asumiseen, viranomaistyöhön tai vaikkapa työnhakuun. Tällä palvelulla voimme tukea kansainvälisiä opiskelijoita parhaalla mahdollisella tavalla, sanovat rehtorit Mari Walls Tampereen yliopistosta ja Tapio Kujala TAMKista.

Korkeakouluyhteisö tarjoaa Study & Stay -ohjelmaa. Kansainvälisille opiskelijoille opintojen alussa esiteltävä ohjelma kokoaa yhteen palveluita ja järjestää tapahtumia. Tukea opiskelija saa niin opiskeluun, työllistymiseen kuin yrittäjyyteen. Tampereen yliopisto ja TAMK ovat kehittäneet ohjelman yhdessä Tampereen kaupungin kanssa.

Tampereen korkeakouluyhteisö tuottaa SIMHE-palvelun (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) International House -ympäristössä. Se tarjoaa tukea ja tietoa esimerkiksi koulutusvalintojen tekemisestä, täydennyskoulutuksesta sekä kielitaito- ja opiskelutaitovaatimuksista.

International House Tampereen avajaisia vietetään perjantaina 15.10. Kutsuvierastilaisuuden jälkeen järjestetään hybriditapahtuma, jonka verkkolähetyksiä kaikki voivat seurata.

Tutustu Study & Stay -ohjelmaa esitelevään videoon ja tule mukaan!
(Siirryt Tampereen yliopiston YouTube-kanavalle)

Lue lisää International House Tampereesta ja avajaisista Tampereen kaupungin sivuilta

Tapahtuma: International House Tampere avajaiset 15.10.2021

Lisätietoja:
Oppimisen ja hyvinvoinnin tuen päällikkö (TAMK), merja.hanhimaki [at] tuni.fi, 040 836 3178
Opiskelijapalveluiden päällikkö (Tampereen yliopisto), kaisa.keskitalo [at] tuni.fi, 040 754 5951