TRPA1 - uusi lupaava lääkevaikutuskohde nivelrikon hoitoon

Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Elina Nummenmaa
Nivelrikko on merkittävä kipua aiheuttava ja toimintakykyä heikentävä sairaus. Sen hoito on oireita lievittävää. Taudinkulkua hidastaville lääkkeille on suuri tarve, mutta aktiivisesta tutkimustyöstä huolimatta tällaista lääkettä ei ole vielä kyetty kehittämään. Filosofian maisteri Elina Nummenmaa löysi väitöstutkimuksessaan uuden lupaavan lääkevaikutuskohteen, ionikanava TRPA1:n. Tämän ionikanavan toiminnan estäminen nivelrikkopotilaan rustossa voi hillitä tulehdusta ja rustokatoa sekä myös kipua.

Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Se on koko nivelen sairaus, jossa rusto vaurioituu ja häviää lopulta kokonaan erityisesti kantavilta nivelpinnoilta. Tämä johtuu rustokudosta tuottavien ja hajottavien entsyymien sekä tulehdustekijöiden epätasapainosta nivelrikkorustossa.

Nivelrikon merkittävin oire on kipu, joka taudin edetessä pahenee, ja voi heikentää potilaan toimintakykyä merkittävästi. Nivelrikon hoito perustuu kivun hallintaan ja toimintakyvyn ylläpitoon, ja jos muut hoitomuodot eivät ole tehonneet, turvaudutaan tekonivelleikkaukseen.

- Tarvitaan uusia lääkkeitä, jotka voisivat hidastaa tai estää taudin etenemisen, tai jopa saada aikaan ruston uudismuodostusta, Nummenmaa sanoo.

- Nivelrikon kulkua hidastavien lääkeaineiden kehityksen kannalta on tärkeää saada uutta tietoa nivelrikkoon johtavista molekyylitason mekanismeista, sekä tunnistaa uusia lääkevaikutuskohteita.

Väitöskirjassa tutkittiin ionikanava Transient Receptor Potential Ankyrin 1:n (TRPA1:n) osuutta nivelrikon patogeneesissa ja uutena lääkevaikutuskohteena. Hermosoluissa TRPA1:n tiedetään välittävän kipua ja neurogeenista tulehdusta, mutta tässä tutkimuksessa havaittiin ensimmäistä kertaa TRPA1:n ilmentyvän myös nivelrikkopotilaiden rustosoluissa. Näissä soluissa TRPA1 välitti nivelrikkoon liittyvien tulehdustekijöiden, kuten interleukiini 6:n ja useiden rustoa hajottavien entsyymien tuottoa. Tutkimuksessa havaittiin myös, että tulehdusta hillitsevät lääkeaineet deksametasoni ja aurotiomalaatti estivät TRPA1:n ilmentymistä rustosoluissa.

Väitöstutkimus tuotti uutta tietoa nivelrikon tautimekanismeista sekä uudesta mahdollisesta lääkevaikutuskohteesta.

- Tulosten mukaan TRPA1 voi välittää rustovaurion etenemistä nivelrikkonivelessä, ja se on lupaava uusi lääkevaikutuskohde nivelrikon hoitoon, Nummenmaa toteaa.

Elina Nummenmaa on kotoisin Tampereelta ja on suorittanut Bachelor of Science -tutkinnon Edinburgh Napier -yliopistossa, Edinburghissa Skotlannissa, sekä filosofian maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa.

Filosofian maisteri Elina Nummenmaan farmakologian alaan kuuluva väitöskirja TRPA1 as a novel factor and drug target in osteoarthritis tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 7.2.2020 klo 12 alkaen Kaupin kampuksen Arvo-rakennuksen salissa F115, Arvo Ylpön katu 34. Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii professori Ali Mobasheri State Research Institute Centre for Innovative Medicine -instituutista Liettuasta. Kustoksena toimii professori Eeva Moilanen lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1435-4

Kuva: Katriina Vuolteenaho