TREYn Iiris Taubert liittyi Kannata meitä -joukkueeseen

Julkaistu 3.2.2021
TREYn Iiris Taubert
Tampereen ylioppilaskunta (TREY) on 18 000 Tampereen yliopiston opiskelijan yhteinen edunvalvoja, järjestötoiminnan mahdollistaja, palveluntarjoaja ja yhteisöllisyyden rakentaja.

Ylioppilaskunnan tehtävänä on toimia jäsenistönsä yhdyssiteenä ja edistää heidän yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja henkisiä pyrkimyksiään. Näin kerrotaan ylioppilaskunnan omilla verkkosivuilla.

Miten luonnehtii TREYn tavoitteita tammikuussa puheenjohtajan pestiin astunut Iiris Taubert?

– Yliopistossa opiskelemme ja saamme erilaisia valmiuksia elämää varten. Varsinaisten opintojen ja oppimisympäristöjen lisäksi opiskelijan hyvinvoinnissa tärkeällä sijalla ovat myös yhteisöllisyys, yhdessä tekeminen ja kokeminen. Haluamme ylioppilaskunnassa edesauttaa laajasti opiskelijoiden hyvinvointia ja luoda mahdollisuuksia juuri yhteiselle ajalle, kasvulle ja yhteisille kokemuksille.

– Yhteisöllisyyttä edistää esimerkiksi erilaiset harrastekerhot, ainejärjestöt ja killat sekä tapahtumat. Ylioppilaskunnan työtilat sijaitsevat Hervannan kampuksella, missä on panostettu hienosti kerhotiloihin ja vapaa-ajan harrastusmahdollisuuksiin. Kaiken muun hyvän lisäksi vapaa-ajan tekeminen tukee usein myös suoraan opiskelua, Iiris selvittää.

Ylioppilaskuntien yhdistyminen sujui sopuisasti

Vanhan Tampereen yliopiston opiskelijoiden ylioppilaskunta Tamy ja Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijoiden TTYY aloittivat yhdistymisen valmistelun keväällä 2017. Uuden ylioppilaskunnan valmistelutyötä tehtiin vahvasti jäsenistön ääntä kuuntelemalla. Nyt TREY on toiminut reilut kaksi vuotta.

– Meillä on koko kaksivuotisen historian ajan ollut tavoitteena luoda uutta toimintaa, mutta vahvasti myös säilyttää vanhoja perinteitä. Ei ole tarkoitus yhdenmukaistaa opiskelijakulttuuria, vaan tukea erilaisia tapoja ja kulttuureita, Iiris painottaa.

Yliopisto on opiskelijajärjestön tärkeä tuki ja kumppani. Vuoropuhelu päätöksenteossa ja hallinnollisissa asioissa on ollut avointa ja tamperelaisen mutkatonta.

– Korona-aika on tuonut omat haasteensa. Opiskelijoilla on vaara jäädä yksin pohtimaan ongelmiaan. TREY on järjestänyt muun muassa virtuaalitapahtumia, sillä opiskelijat tarvitsevat nyt tukea. Yliopisto opettajineen on ottanut myös hyvin oman roolinsa, Iiris kiittelee.

Kannata meitä -teema nostaa esiin monialaisuutemme sekä laajat yhteistyöverkostomme

Varainhankintaa tehdään Tampereen yliopistossa tänä syksynä Kannata meitä -teemalla. Lahjoitukset mahdollistavat uusien tutkimusavausten tekemisen sekä antavat pitkäjänteistä tukea koulutukselle. Teema nostaa valokeilaan tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan kärkialat ja tutkijat. Monialaisuuden lisäksi vahvuuksiamme ovat laajat yhteistyöverkostot ja tahtotilamme rakentaa kestävää maailmaa yhdessä ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

Lahjoita yliopistolle -sivuille

Kuva: Jonne Renvall