Toivo ja Kotakorpi Tiedeakatemiaan

Julkaistu 27.4.2021
Raisa Maria Toivo ja Kaisa Kotakorpi/ Kuva: Jonne Renvall
Raisa Maria Toivo ja Kaisa Kotakorpi ovat Suomalaisen Tiedeakatemian uusia jäseniä. Kuvat: Jonne Renvall
Tampereen yliopiston professorit Kaisa Kotakorpi ja Raisa Maria Toivo on valittu Suomalaisen Tiedeakatemian uusiksi jäseniksi. Kotakorpi on taloustieteen ja Toivo historian professori.

Tiedeakatemian jäseneksi valittiin myös Tampereen yliopiston entinen rehtori Liisa Laakso, joka työskentelee nykyisin tutkijana Pohjoismaisessa Afrikka-instituutissa Uppsalassa.

Tiedeakatemia valitsi kevätkokouksessaan yhteensä 44 uutta jäsentä. Kotakorpi, Toivo ja Laakso tulivat valituiksi Tiedeakatemian humanistisen osaston jäseniksi.

Tiedeakatemian jäseniksi kutsutaan ansioituneita ja yleisesti arvostettuja kotimaisia ja ulkomaisia tieteentekijöitä laajasti tieteen eri aloilta. Jäsenmäärä on noin tuhat.

Taideakatemian nyt valitut uudet kotimaiset jäsenet työskentelevät kymmenessä eri kotimaisessa yliopistossa ja tutkimuslaitoksessa. Mukana ovat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lapin yliopisto, Luonnonvarakeskus, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto ja Åbo Akademi. Lisäksi kotimaisia jäseniä työskentelee Oxfordin yliopistossa, Pohjoismaisessa Afrikka-instituutissa Uppsalassa ja Wuhanin yliopistossa.

– Suomalaisen Tiedeakatemian sääntöjä muutettiin syksyllä 2020. Muutos mahdollisti sen, että keväällä 2021 valittiin ensimmäistä kertaa Tiedeakatemian varsinaiseksi jäseneksi Suomessa asuva ulkomaan kansalainen. Tämä kertoo tieteessäkin tapahtuneesta muutoksesta: tiede on kansainvälistä ja Suomeen on muuttaa pysyvästi työskentelemään myös huippututkijoita ympäri maailman, kertoo pääsihteeri Pekka Aula jäsenvalinnassa tapahtuneesta muutoksesta.

Uudet ulkomaiset jäsenet työskentelevät englantilaisissa, ruotsalaisissa, venäläisissä, yhdysvaltalaisissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa.

Suomalainen Tiedeakatemia on perustettu vuonna 1908. Sen tehtävänä on edistää tieteellistä tutkimusta ja toimia korkeatasoista tiedettä edustavien tutkijoiden yhdyssiteenä.

Suomalaisen Tiedeakatemian uudet jäsenet 2021