Hyppää pääsisältöön

TLC-webinaari: Opetusläsnäolo opiskelijan ja opettajan toimintana reaaliaikaisessa yhteisöllisessä verkkopedagogiikassa

Tampereen korkeakouluyhteisö
11.5.2023 14.30–16.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tämä webinaari on viimeinen Teaching and Learning Centren (TLC) kevään 2023 viiden webinaarin sarjasta "Tutkimuksesta pedagogisiin tekoihin". Tule kuulemaan uusimmista tutkimuksista, syventämään osaamistasi ja jakamaan ajatuksiasi!

Webinaarin kuvaus

Timonen tutkii reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogista mallia ja esittelee tässä webinaarissa otteita tutkimuksensa tähänastisista tuloksista. Malli perustuu Tutkivan yhteisön teoreettiseen viitekehykseen ja sen kolmeen läsnäoloon: sosiaalinen ja tiedollinen sekä opetusläsnäolo (Garrison, 2016, 2027; Garrison, Anderson & Archer, 2000). Ensimmäinen osatutkimus perustuu systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen ja laadulliseen analyysiin (Timonen & Ruokamo, 2021). 

Toisessa osatutkimuksessa analysoidaan ammattikorkeakoulun verkko-opiskelijoiden kokemuksia määrällisin menetelmin (Timonen & Ruokamo, 2022). Timonen esittelee reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogisesta mallista tuloksena opetusläsnäolon suunnitelman, jonka toteutukseen osallistuvat opiskelijat etukäteen sovitusti pienryhmissä ja opettaja omalla osuudellaan. Opetusläsnäolon suunnitelmasta muodostuu webinaariin etukäteen opiskelijoille näkyvillä oleva pedagoginen käsikirjoitus. 

Asiantuntija

Asiantuntijana tilaisuudessa on Päivi Timonen, verkkopedagogi-lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak ja väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Media Education Hub. 

Osatutkimukset

Kaksi julkaistua osatutkimusta:    

  1. Timonen, P., & Ruokamo, H. (2021). Designing a Preliminary Model of Coaching Pedagogy for Synchronous Collaborative Online Learning.
    Journal of Pacific Rim Psychology​. https://doi.org/10.1177/1834490921991430  
  2. Timonen, P., & Ruokamo, H. (2022). Ammattikorkeakoulun verkko-opiskelijaprofiilit sekä sosiaalinen, tiedollinen ja opetusläsnäolo reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogisessa mallissa. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 24(3), 74–92.​ https://doi.org/10.54329/akakk.123033  

Osallistuminen      

Webinaariin ei ole erillistä ilmoittautumista ja se järjestetään etäyhteydellä Zoomissa. Tilaisuus on avoin myös muiden korkeakoulujen henkilöstölle      

Liity mukaan Zoomissa.    

Lisätiedot: tlc [at] tuni.fi   

Järjestäjä

Teaching and Learning Centre

Lisätietoja

tlc@tuni.fi