Timo Paunonen: Media ei vienytkään poliitikkoja kuin litran mittaa

Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Timo Paunonen. Kuva: Joonas Salo, IS
Kokeneen journalistin Timo Paunosen, 61, väitöskirja osoittaa, että poliitikot pystyivät sopeutumaan yhteiskunnan medioitumiseen ja median tabloidisoitumiseen luultua paremmin.

Väitöstutkimus tarkastelee poliitikkojen ja toimittajien välisiä suhteita, politiikan journalismin muutosta ja median roolia politiikan päätöksenteossa viiden pääministerin aikana vuosina 1987–2010. Tutkimukseen haastateltiin sekä poliitikkoja että toimittajia, ja näin saatiin politiikan mediatapahtumista ja -suhteista tietoa molemmilta puolilta.

Tutkimuksen aikajänteelle sijoittuu median tabloidisoituminen, jossa kiinnostavuus nousi keskeiseksi uutiskriteeriksi. Poliitikkojen yksityiselämä ja kulissien takaiset ”kähminnät” kiinnostivat enemmän kuin ”maidon kaksihintajärjestelmä”.

Tutkimus osoittaa, että tabloidisoituminen johti median samankaltaistumiseen: media käyttäytyi samalla lailla ja ennalta-arvattavasti. Poliitikko pystyi halutessaan rakentamaan oman mediastrategiansa, toimimaan sen mukaisesti ja jopa ohjailemaan mediaa ilman, että media kokee toiminnan suunnitelmallisena.

Poliitikkojen ja toimittajien välisiä suhteita voi kuvata symbioosiksi. Molemmat tarvitsevat toisiaan; toimittajat uutisia ja poliitikot julkisuutta. Tutkimusaineiston perusteella suhteissa tapahtui pientä säröilyä tutkimuksen aikajänteellä 1980-luvun lopulta 2010-luvulle. Internet ja sosiaalisen median alustat ovat muuttaneet suhteen merkityksellisyyttä: poliitikot eivät tarvitse perinteistä mediaa samassa määrin kuin aikaisemmin. Vaihtoehtoisia kanavia julkisuudelle on tarjolla.

— Tilanne heijastuu myös poliitikkojen ja toimittajien välisiin suhteisiin, mutta tästä on vielä vähän ajantasaista tutkimustietoa. Näyttäisi kuitenkin siltä, että poliitikkojen ja toimittajien henkilökohtaisten kontaktien merkitys olisi vähenemässä. Hyvä kysymys on, näivettyykö politiikan journalismi sosiaalisen median jatkeeksi, Paunonen sanoo.

Juvalla syntynyt Timo Paunonen on yhteiskuntatieteiden maisteri, joka on tehnyt pitkän, yli 30-vuotisen uran Suomen suurimmassa uutismediassa Ilta-Sanomissa toimittajana, uutispäällikkönä, esihenkilönä ja toimituspäällikkönä. Paunonen on nykyisin Ilta-Sanomien pääkirjoitustoimittaja.

YTM Timo Paunosen valtio-opin alaan kuuluva väitöskirja Kuka kaivaa pääministerin poliittisen haudan? Poliitikkojen ja toimittajien väliset suhteet viiden pääministerin aikana 1987–2010 tarkastetaan perjantaina 22.10. klo 12 alkaen Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa. Paikkana on Pinni-rakennuksen Paavo Koli -sali, Kanslerinrinne 1, Tampere.  Vastaväittäjänä toimii professori Erkki Karvonen Oulun yliopistosta ja kustoksena on professori Ilkka Ruostetsaari.

Väitöstilaisuuteen voivat osallistua vain kutsutut vieraat, mutta tilaisuutta voi seurata myös etäyhteydellä

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa

Kuva: Joonas Salo /IS