Tietokirjallisuuden Finlandia tanssikiellon tutkijoille

Julkaistu 26.11.2020
Marko Tikka ja Seija-Leena Nevala
Historiantutkijat Marko Tikka ja Seija-Leena Nevala saivat Tieto-Finlandia-palkinnon tanssikiellon historiasta kertovasta kirjastaan. Kuva: Atena
Marko Tikan ja Seija-Leena Nevalan kirja ”Kielletyt leikit – Tanssin kieltämisen historia Suomessa 1888–1948” sai tämänvuotisen tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Tikka ja Nevala työskentelevät historiantutkijoina Tampereen yliopistossa. Palkitussa teoksessaan he arvioivat laajasti syitä ja seurauksia tanssikiellolle, joka oli voimassa Suomessa talvi- ja jatkosotien aikana.

Voittajan valinnut Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar arvioi, että Kielletyt leikit avaa Suomen historiasta tuoreen näkökulman ja vie lukijan uuden tiedon äärelle.

– Kirjan eteen on tehty syvällistä tutkimusta ja faktojen lisäksi esitetään kiinnostavaa laajempaa analyysiä.

Razmyar kertoo, että kirjan aihe sivuaa myös hänen omaa elämäänsä.

– Naisten moraalia on arvioitu ja vartioitu kautta historian. Tanssin kieltämisen keskiössä on siveyskäsitys, jonka perusteet usein ovat vahvasti uskonnollisia. On kiintoisaa havaita, kuinka kulttuurista riippumatta naisten moraali ja siveys ovat olleet julkisen keskustelun kohteena. Olen tästä keskustelusta saanut itsekin osani ja kokemuksia tanssiessani julkisesti televisiossa.

Razmyar pohti onnittelupuheessaan maailman nopeaa muuttumista ja sitä, onko sadan vuoden takainen moraaliin ja siveyteen liittyvä keskustelu jo täysin menneisyyttä vai kuuluuko siitä kaikuja vielä nyky-yhteiskuntaankin.

– Tämä vuosi on ollut niin poikkeuksellinen, että harvaa asia pystyy ajattelemaan peilaamatta sitä pandemiaan, jonka keskellä yhä elämme. Tämä kirja vie ajatukset myös ajankohtaiseen keskusteluun, vaikka suoraa yhteyttä ei olekaan.

Koronapandemian aika nosti tanssikiellon historiasta kertovan kirjan ajankohtaiseksi uudella tavalla.

– Tanssi on jälleen kielletty, tosin toisin perustein. Joissakin ravintoloiden sulkemista vaativissa puheenvuoroissa on ollut aistittavissa moralismin sävyjä: kapakoissa mielletään edelleen vietettävän paheellista elämää. Tilanne on tietysti täysin erilainen, kun kyse on ihmisten terveydestä, Razmyar arvioi.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle yleistajuiselle tietokirjalle, jonka voidaan katsoa merkittävästi edistävän lukijoiden kiinnostusta kerronnaltaan taidokkaaseen tietokirjallisuuteen. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa.

Finlandia-palkinto perustettiin vuonna 1984, jolloin siitä kilpailivat kaunokirjallisuuden ohella myös tietokirjat. Vuonna 1989 tietokirjoille perustettiin oma Finlandia-palkintonsa.