Tietoarkisto-seminaari 2022 - sosiaalinen eriarvoisuus

Ajankohta25.10.2022 9.15–12.00
Ilmoittautumisaika päättyy 18.10.2022,21.00
Tietoarkiston logo. Teksti Tietoarkistoseminaari 25.10.2022
Seminaari käsittelee sosiaalista eriarvoisuutta tutkijoiden ja tutkimusaineistopalveluiden näkökulmasta.

Vuotuisen iltapäiväseminaarin teema nivoutuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin ja erityisesti tavoitteeseen vähentää eriarvoisuutta maiden sisällä ja niiden välillä. Puheenvuoroja pitävät aihealaan perehtyneet tutkijat, jotka ovat tutkineet, tuottaneet tai käyttäneet sosiaaliseen eriarvoisuuteen liittyviä aineistoja tai opettaneet aihepiiristä datalähtöisesti. Tietoarkisto esittelee aihetta koskevien tutkimusaineistojen hakumahdollisuuksia.

Tilaisuudessa paljastetaan Tietoarkiston myöntämän Aineistopalkinnon saaja. Seminaari päättyy kakkukahveihin.

Seminaari on maksuton, mutta siihen tulee rekisteröityä. Ilmoittautuminen päättyy 19.10.2022.

• Avaus: johtaja Helena Laaksonen (Tietoarkisto)
  • Sosiaalisen eriarvoisuuden tutkimusaineistot Tietoarkistossa ja CESSDA Data Cataloguessa: Erityisasiantuntija Taina Jääskeläinen (Tietoarkisto)
  • Tutkijapuheenvuoro: Kirjoitusaineistot köyhyyden ja syrjäytymisen tutkimuksessa: Erikoistutkija Anna-Maria Isola (Turun yliopisto)
  • Tutkijapuheenvuoro: Erilaiset aineistot huono-osaisuuden tutkimisessa - kokemuksia ruoka-apukyselystä: Tutkija-kehittäjä Joakim Zitting (Diakonia-ammattikorkeakoulu)