Tietoa Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun valintakokeiden järjestelyistä tulossa 30.4.

Julkaistu 28.4.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva
Kevään perinteiset valintakokeet korvataan koronatilanteen vuoksi vaihtoehtoisilla valintatavoilla. Julkaisemme muuttuneet valintaperusteet torstaina 30.4. verkkosivuillamme.

Suomalaiset korkeakoulut ovat linjanneet, että valintakokeita ei ole koronatilanteen vuoksi mahdollista järjestää alkuperäisten suunnitelmien mukaan turvallisesti. Syynä tähän ovat pandemiatilanteen vakavuus, riskiryhmien luotettavan tunnistamisen vaikeus sekä liikkumiseen ja itse koetilanteeseen liittyvät riskit. Hakijoiden ja korkeakoulujen henkilökunnan terveyden ja turvallisuuden takaamiseksi korkeakoulut ovat päättäneet, että valinnat järjestetään kevään ja kesän 2020 aikana vaihtoehtoisilla, pääsääntöisesti fyysistä kontaktia välttävillä tavoilla.

Yliopistot toteuttavat opiskelijavalinnat poikkeustilanteessa ottaen huomioon kunkin alan erityispiirteet ja pitäen kiinni alakohtaisista yhteisvalinnoista. Perinteisten valintakokeiden sijasta voidaan käyttää muita valinnan menettelyjä, kuten digitaalisia valintatapoja, verkkokursseja, todistusvalintaa tai avoimen yliopiston väylän valintaa. Pieniä valintakokeita voidaan tarkoin varotoimenpitein toteuttaa.

AMK-valintakoe järjestetään kesäkuun alussa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Ammattikorkeakoulut ovat yhdessä kehittäneet opiskelijavalintoja jo useita vuosia. Ammattikorkeakouluilla on kyvykkyys digitaalisen kokeen järjestämiseen myös etänä.

Julkaisemme Tampereen yliopiston muuttuneet valintaperusteet torstaina 30.4. verkkosivuillamme koulutusten tiedoissa "Näin haet" -välilehdillä. Linkit yhteishaussa mukana olevien koulutusten tietoihin löytyvät Hakukohteet-sivulta. Kaikille Tampereen yliopistoon hakeneille, joita muuttuneet valintaperusteet koskevat, lähetämme Opintopolun hakulomakkeella ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen myös tiedotteen 30.4. aikana.

Julkaisemme lisää tietoa Tampereen ammattikorkeakoulun valintatavoista torstaina 30.4. verkkosivullamme.

Lisätietoja:

Yliopistojen kevään valintakokeet muuttuvat – perinteiset kokeet korvataan vaihtoehtoisilla valintatavoilla
Ammattikorkeakoulujen valintakoe järjestetään etäkokeena

Tampereen yliopiston yhteystiedot

Hakijapalvelut
hakijapalvelut.tau [at] tuni.fi (hakijapalvelut[dot]tau[at]tuni[dot]fi)

Median yhteydenotot:
Marja Sutela
koulutuksen vararehtori
puh. +358 40 721 5204
marja.sutela [at] tuni.fi (marja[dot]sutela[at]tuni[dot]fi)

Tampereen ammattikorkeakoulun yhteystiedot