Tieteestä tuttua kaikille kansainvälisen 3MT-kilpailun avulla

Julkaistu 18.1.2022
Nainen esiintymässä mikrofonin kanssa lavalla.
Maailmalla tunnettu akateeminen Three Minute Thesis (3MT) - kilpailu järjestetään toista kertaa Tampereella. Kilpailun tarkoituksena on kannustaa tutkijoita esittelemään tiedeaiheitaan suurelle yleisölle ymmärrettävällä tavalla. Loppukilpailussa viisi finalistia tutustuttaa kuulijat tutkimuksensa saloihin kolmessa minuutissa.

Tampereen yliopiston nyt toista kertaa järjestämässä 3MT-kilpailussa väitöskirjatutkijat esittelevät kolmessa minuutissa tutkimusaiheensa mahdollisimman selkeästi ja mielenkiintoisesti tavallisista kuulijoista koostuvalle yleisölle. Tarkoituksena on kertoa tutkimuksesta, sen tuloksista ja merkityksestä niin, että muutkin kuin alan asiantuntijat ymmärtävät, mistä on kyse.

– Taidokkaasti ja selkeästi tutkimustaan sanoittava tutkija tavoittaa helpommin yleisöjä ja yhteistyökumppaneita myös akateemisen yhteisön ulkopuolelle, korostaa Tampereen kilpailua koordinoiva erityisasiantuntija Matias Nurminen Tampereen yliopiston Innovaatiokulttuuri-kehittämishankkeesta.

Tutkijan hyvät viestintätaidot lisäävät tieteen tunnettuutta

3MT-finaali kisataan lauantaina 29.1.2022 osana Tiedon valoa -tapahtumaa. Finalistit esiintyvät livenä Tampere-talossa, ja yleisö voi seurata esityksiä suorana verkossa. Tapahtuman kielenä on englanti.

Finaaliin tiensä selvitti viisi tutkijaa Tampereen yliopiston eri tiedekunnista. Finaalissa tutkimuksensa esittelevät Ropafadzo Mzezewa ja Paula Puistola lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta, Prabudeva Ramu tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta, Yoshito Mizukawa informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta, sekä Yelyzaveta Glybchenko johtamisen ja talouden tiedekunnasta. Finalistit on esitelty pääsivun verkkouutisen lopussa

Tampereen yliopiston omat tutkimus- ja innovaatiopalveluiden ja tutkijakoulun asiantuntijat ovat tarjonneet kilpailijoille sparraus- ja valmennustukea.

– Väitöskirjatutkijat ovat motivoituneita viestimään tutkimuksestaan eri tavoilla. He tiedostavat, että yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja tutkimuksen vaikuttavuus toteutuvat viestimällä. Se on palkitsevaa ja innostavaa, sillä tieteen tekeminen on yhteisöllinen ponnistus, kertoo tutkijakoulutuksen asiantuntija Ira Virtanen, joka on valmentanut finalistit.

3MT-kilpailun tuomaristoon kuuluvat viestinnän professori Pekka Isotalus Tampereen yliopistosta ja Anne Jalkala (Vice-president of Innovation and Venturing) Fortumilta sekä professori José Frantz, joka toimii tutkimuksesta ja innovaatioista vastaavana vararehtorina Western Cape yliopistossa, Etelä-Afrikassa. Kilpailun voittaja saa matka-apurahan.

3MT on australialaisen Queenslandin yliopiston vuonna 2008 kehittämä akateeminen kilpailu, johon osallistuu jo yli 900 yliopistoa 85:ssa eri maassa. Suomessa Turun yliopisto on järjestänyt 3MT-kilpailua vuodesta 2017 alkaen.

Virtuaalitapahtumaa voi seurata lauantaina 29.1.2022 klo 14:00–15:00 ilman ennakkoilmoittautumista. Tapahtuman verkkostreamin linkki tulee tapahtumasivuille myöhemmin.

Paula Puistola, MET: The world we see is 3D. So must our artificial tissues be.

Paula Puistola on väitöskirjatutkija Silmäryhmässä Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa. Puistolan tutkimus keskittyy silmän sarveiskalvon 3D-biotulostamiseen ihmisen monikykyisistä kantasoluista. Tulevaisuudessa tavoitteena on valmistaa kokonaisia sarveiskalvoja näkökykynsä menettäneiden potilaiden avuksi.

Prabudeva Ramu, ENS: The future with solar gadgets.

Prabudeva Ramu toimii väitöskirjatutkijana optoelektroniikan tutkimuskeskuksen fotoniikan laboratoriossa Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa. Ramu tutkii ohutkalvoteknologiaan perustuvia tehokkaita ja joustavia moniliitosaurinkokennoja, joilla on lukuisia potentiaalisia sovellusalueita aurinkosähkösovelluksista kannettavaan elektroniikkaan ja satelliitteihin. Edistynyttä aurinkokennoteknologiaa tarvitaan tulevaisuuden kestävien energiaratkaisujen kehittämisessä.

Ropafadzo Mzezewa, MET: How to model epilepsy outside the brain?

Ropafadzo Mzezewa on väitöskirjatutkija Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan Neuroryhmässä. Hän tutkii epilepsiakohtausten mallintamista hermosoluiksi erilaistettujen kantasolujen ja mikroelektrodimatriisien (microelectrode array, MEA) avulla. Mallintaminen auttaa ymmärtämään epilepsian taustalla olevia biologisia ja geneettisiä tekijöitä.

Yelyzaveta Glybchenko, MAB: Imaginary Reconstitution of Security: Digital Art for Peace.

Lisa Glybchenko on kansainvälisten suhteiden tutkimiseen erikoistunut väitöskirjatutkija, jonka tutkimushanke on nimeltään Visual Peacetech: Digital Visual Images as Security-Building Tools. Hän on kiinnostunut kuvista sekä digitaalisesta että visuaalisesta näkökulmasta ja tutkii kuvien käyttöä rauhanedistämisen työkaluina. Tutkimuksessaan Lisa hyödyntää kokemustaan ruohonjuuritason rauhanedistämistoiminnasta ja erityisesti vuonna 2016 käynnistämästään Color Up Peace -taideprojektista.

Yoshito Mizukawa, ITC: Vibration Suppression and Energy Harvesting for Battery-free Devices.

Yoshito Mizukawa on väitöskirjatutkija Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan sähkömekaniikan tutkimusryhmässä. Mizukawa tutkii magnetostriktiivisten energiakeräimien mallinnusta ja optimointia. Laitteita voidaan käyttää sekä tärinänvaimentimina että virtalähteinä.