Tieteen päivillä kerrotaan salaliittoteorioista, tiedosta ja luottamuksesta

Julkaistu 18.1.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
tieteen päivien mainos, jossa teksti tieteen päivät tulee taas
Miksi salaliittoteoriat koukuttavat? Mitä muuta kansainvälisessä politiikassa on meneillään kuin uutisten yksittäisiä näyttäviä tapahtumia? Tieteen päivillä Tampereella tutkijat kertovat ja keskustelevat näistä ja monista muista ajankohtaisista ilmiöistä. Päivien teemana 22.1. – 23.1. on hyvä ja paha tieto.

Monipuolisen virtuaalitapahtuman Nuorten päivän, perjantain, ohjelma on suunnattu ensisijaisesti 9.-luokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille. Lauantain 23.1. tarjonta kutsuu kaikkia tieteen ja tutkitun tiedon ystäviä.

Hyvän ja pahan tiedon teemaa tarkastellaan muun muassa tiedon vapaan liikkumisen, pelitutkimuksen ja rokote-epäröinnin näkökulmista.

Tutkija Elina Tolonen Tampereen yliopistosta kertoo, miksi salaliittoteoriat koukuttavat.

”5G-dataverkot levittävät koronavirusta – kuu on vain taivaalle heijastettu hologrammi – lapsiin istutetaan rokotuksissa salaa mikrosiru…” Väitteet voivat kuulostaa järjettömiltä, mutta sadat tuhannet ihmiset uskovat näistä aiheista internetissä kehitettyihin salaliittoteorioihin. Mikä salaliittoteorioissa houkuttelee? Ovatko salaliittoteoriat harmitonta hölynpölyä vai voivatko teoriat olla myös aidosti vaarallisia? Tieto, valetieto ja mielipide mediassa perjantaina 22.1. klo 9.00–9.45

Kansainvälistä politiikkaa koskeva uutisointi keskittyy usein yksittäisiin näyttäviin tapahtumiin ja ilmiöihin. Koronavirus, brexit ja Donald Trumpin presidenttikausi ovat tarjonneet uutisoitavaa. Mutta mitkä tärkeät kysymykset jäävät uutisotsikoiden varjoon? Millaisia pitkän aikavälin kehityskulkuja kansainvälisessä politiikassa on havaittavissa?

Näitä kysymyksiä pohtivat Tampereen yliopiston kansainvälisen politiikan tutkijat YTT Sirke Mäkinen, YTT Karim Maiche, YTT Saara Särmä ja YTM Johannes Lehtinen. Kansainvälistä politiikkaa pintaa syvemmältä lauantaina 23.1. klo 10.05, Maestro-kanava

Three Minute Thesis (3MT) -kilpailun finaalissa Tampereen yliopiston väitöskirjatutkijat esittelevät tutkimusaiheitaan yleistajuisesti, selkeästi ja innostavasti – vain kolmessa minuutissa. Tampereen yliopisto järjestää kansainvälisesti suurta suosiota saaneen 3MT-kilpailun nyt ensimmäistä kertaa. Finaali on englanninkielinen ja se kisataan virtuaalisesti osana Tieteen päivät -tapahtumaa. Three Minute Thesis (3MT) -kilpailun finaali lauantaina 23.1. klo 14.00–15.00, Duetto-kanava

Myös Radio Moreenissa voi kuunnella tutkijahaastatteluja. Haastateltavat, tutkija Elina Tolonen, lehtori Elina Botha ja Rokotetutkimuskeskuksen johtaja Mika Rämet ovat mukana myös Tieteen päivillä.

Tieteen päivien ohjelmaa voi seurata tapahtuman ohjelmakanavalla. Linkki julkaistaan tapahtuman sivuilla 21.1. mennessä.

Tampereen Tieteen päivät on osa Tutkitun tiedon teemavuotta 2021 ja Tampere Smart City Weekiä. Tapahtuman järjestäjiä ovat Tampereen yliopisto ja ammattikorkeakulu, Tieteen tiedotus, Tampereen kaupunki, Pirkanmaan liitto, Poliisiammattikorkeakoulu, Tampere-talo ja Aamulehti.

Lisätietoja:
Kyösti Koskela, kyosti.koskela [at] tuni.fi