Tiedon valoa –tapahtuma vie älykkääseen kaupunkiin ja arkeen

Julkaistu 18.12.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Tiedon valoa
Jokavuotisessa tammikuun Tiedon valoa –yleisötapahtumassa 25.1. tutkijat kertovat tieteestä ja sen uusista mahdollisuuksista kansantajuisesti. Tänä vuonna Tiedon valoa -tapahtuma Tampere-talossa avaa myös Tampere Smart City Week -kokonaisuuden, joka tarjoaa uusinta tietoa, näkökulmia ja myös käytännön tuntumaa älykaupunkikehitykseen. Mielenkiintoisten puheenvuorojen lisäksi Sorsapuistosalissa pääsee tutustumaan erilaisiin digitaalisiin ilmiöihin, sovelluksiin ja tulevaisuuden palveluihin sekä niiden kehittäjiin ja tutkijoihin.

Liikenne ja matkailu muutoksen kourissa

Maailmassa tehtiin vuonna 2018 noin 1,4 miljardia ulkomaanmatkaa ja matkailun hiilidioksidipäästöt muodostavat kahdeksan prosenttia koko maailman päästöistä. Yhä useammalla maailmassa on nyt varaa, aikaa ja halua matkustella. Kehittyvien maiden kuten Kiinan ja Intian elintaso nousee ja maiden miljardeihin nouseva väestö haluaa myös matkustella. Tampereen yliopiston innovaatiojohtaja Taru Pilvin johdolla liikenteestä ja matkailusta keskustelevat  valokuvaaja ja journalisti Meeri Koutaniemi, johtaja Jorma Mäntynen WSP Finland Oy:stä ja vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen Sitrasta.  Kaikki kolme keskustelijaa ovat Tampere Alumneja.

Millaista on elämä tulevaisuuden yhteiskunnassa

Minne suomalainen kansalaisyhteiskunta on menossa ja millainen on kansalaistoiminnan asema yhteiskunnassa nyt ja tulevaisuudessa?  Suomi on perinteisesti ollut vahva järjestötoiminnan maa. Keskeisin osa suomalaista kansalaistoimintaa tehdään kansalaisten muodostamissa ryhmissä kuten erilaisissa kulttuuri-, harraste-, elinkeino- ja edunvalvontajärjestöissä. Kansalaisyhteiskunnan tilasta keskustelevat professori Harri Melin yhdessä tutkija Veera Kalevan ja yliopistonlehtori Mikko Lahtisen kanssa.

Asiantuntijapuheenvuoroissa terveys-teemaan johdattelee hyvinvointiteknologian yliopettaja Lea Saarni. Tulevaisuuden fiksu kaupunki on aiheena professori Liisa Häikiöllä ja professori Kaisa Väänäsen asiantuntijapuheenvuoro käsittelee tekoälyn mahdollisuuksia ja uhkia ihmisen arjessa.

Työpajoja ja käytännön kokemuksia

Puistolämpiössä on koko tapahtuman ajan mukana Juniversity työpajoineen. Talvipuutarhasta löytyy vastaavasti Muumimuseon työpaja ja Sopraanossa kuullaan Lasten akatemian luento kello 11-12.

Sorsapuistosalissa pääsee käytännössä tutustumaan siihen, miten digitaalisuus voisi sujuvoittaa tulevaisuuden arkielämää.  Näyttelyalueella on monia älykaupunkikehityksen palveluita ja sovelluksia, joita alan tutkijat ja kehittäjät esittelevät. Sorsapuistosalista löytyy myös korkeakouluyhteisön digitaalisen valmistuksen verstas Fablab toimintapisteineen.

Tiedon valoa -tapahtuman ohjelma

Tiedon valoa -tapahtuman järjestävät yhteistyössä Aamulehti, Pirkanmaan liitto, Poliisiammattikorkeakoulu, Tampere Chamber Music, Tampereen kaupunki – Smart City Week, Tampereen korkeakouluyhteisö ja Tampere-talo