Tiedekunnan uudet professorit Tomi Janhunen ja Camilla Lindholm esittäytyvät videoluennoilla

Julkaistu 10.5.2021
Kuvituskuva tohtorinhattu violetilla sävytyksellä.
Toukokuussa joukko Tampereen yliopiston uusia, vuonna 2019–2020 aloittaneita professoreita sekä työelämäprofessoreita ja industry professoreita esittäytyy videoluennoilla. Noin 15 minuutin mittaisilla luennoilla professorit esittelevät tutkimustaan ja omaa tutkimusalaansa. Informaatiotieteiden ja viestinnän tiedekunnassa luentonsa pitävät professorit Tomi Janhunen ja Camilla Lindholm.

Tampereen yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteiset uusien professorien luennot toteutetaan keväällä 2021 koronarajoitusten vuoksi virtuaalisesti. Luentonsa pitää yhteensä 15 uutta professoria eri aloilta. Videot julkaistaan yliopiston Youtube-kanavalla.

– Perinteisesti uudet professorit on toivotettu tervetulleeksi juhlaluentojen yhteydessä, mutta näin koronarajoitteiden alla olemme iloisia voidessamme esitellä uusia professoreja virtuaalisesti. Näissä lyhyissä esityksissä näemme yleistajuisia katsauksia professoreidemme tutkimusaloista ja nämä kuvastavat hyvin yliopiston monialaisuutta, Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala sanoo.

Tietojenkäsittelytiedettä ja pohjoismaisia kieliä

Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa videoluennoilla esittäytyy kaksi uutta professoria. Professori Tomi Janhusta kiinnostaa tutkimusalassaan tietojenkäsittelytieteessä erityisesti sääntöpohjainen lähestymistapa, mikä tunnetaan myös logiikkaohjelmointina, sekä sen sovellukset ja toteutustekniikat.

– Olen kiinnostunut tietojenkäsittelyn teoriasta, missä liikutaan tietojenkäsittelyn ja matematiikan välimaastossa. Tähän liittyen olen tutkinut erityisesti logiikan ja automaattisen päättelyn tehokkaita toteutustapoja ja sovelluksia. Tutkimusaiheeni ovat liittyneet myös tekoälyn tutkimuskenttään, Janhunen kertoo.

Professori Camilla Lindholmin alaa ovat pohjoismaiset kielet. Hän on erikoistunut vuorovaikutuksen tutkimiseen ja tutkii epäsymmetrisiä vuorovaikutustilanteita. Erityisesti häntä kiinnostavat vuorovaikutustilanteet, joissa keskustelijoiden kielelliset ja vuorovaikutukselliset taidot ovat eri tasolla.

– Vuorovaikutustutkimus on tärkeää siksi, että se antaa meille uutta tietoa inhimillisen käyttäytymisen ytimestä ja ihmisen potentiaalista, Lindholm kertoo.

Uusien professorien juhlaluennot on perinteinen akateeminen juhla, jossa uudet professorit esittäytyvät yleistajuisella luennolla tiedeyhteisölle, omille sidosryhmilleen sekä suurelle yleisölle ja jossa heidät toivotetaan tervetulleeksi yhteisöön.  Perinteisesti luennot on pidetty kaikille avoimina yleisötilaisuuksina.

Tutustu kaikkien tiedekuntien uusiin professoreihin tuni.fi/uudetprofessorit

Lisätiedot:
Kaikkien luentonsa pitäneiden professorien yhteystiedot löydät
yliopiston henkilöhausta.