Tiedekunnan uudet professorit esittäytyvät videoluennoilla

Julkaistu 10.5.2021
Kuvituskuva tohtorinhattu violetilla sävytyksellä.
Toukokuussa joukko Tampereen yliopiston uusia, vuonna 2019–2020 aloittaneita professoreita sekä työelämäprofessoreita ja industry professoreita esittäytyy videoluennoilla. Noin 15 minuutin mittaisilla luennoilla professorit esittelevät omaa tutkimustaan ja tutkimusalaansa. Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa luentonsa pitävät professori Juha Toivonen ja industry professorit Inigo Flores Ituarte ja Stephen Wright.

Tampereen yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteiset uusien professorien luennot toteutetaan keväällä 2021 koronarajoitusten vuoksi virtuaalisesti. Luentonsa pitää yhteensä 15 uutta professoria eri aloilta. Videot julkaistaan yliopiston Youtube-kanavalla.

– Perinteisesti uudet professorit on toivotettu tervetulleeksi juhlaluentojen yhteydessä, mutta näin koronarajoitteiden alla olemme iloisia voidessamme esitellä uusia professoreja virtuaalisesti. Näissä lyhyissä esityksissä näemme yleistajuisia katsauksia professoreidemme tutkimusaloista ja nämä kuvastavat hyvin yliopiston monialaisuutta, Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala sanoo.

Sovellettua optiikkaa, digitaalista valmistusta ja lentokonetekniikkaa

Fysiikan professori Juha Toivonen keskittyy tutkimuksessaan uusien valoon perustuvien havainnointimenetelmien kehittämiseen monenlaisiin sovelluksiin.

– Kehitämme valoon perustuvia mittausmenetelmiä entistä tarkemmiksi ja suoraviivaisemmiksi. Näin ne voitaisiin ottaa yleisemmin käyttöön tuomaan lisää tietoa esimerkiksi teollisuusprosesseista, mahdollistaen tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän tuotannon, Juha Toivonen kertoo.

Automaatio- ja konetekniikan industry professor Inigo Flores Ituarten erikoisalaa on digitaalinen valmistus ja suunnittelu. Flores Ituarten mukaan teollinen tuotanto suuntautuu yhä enemmän yksilöllisten tuotteiden valmistamiseen pienissä erissä kysynnän mukaan.

− Digitaalinen valmistus ja suunnittelu on elintärkeä osa tätä kehitystä. Se mullistaa tuotteiden ja palveluiden suunnittelun ja optimoinnin, ihmisen ja teknologian välisen vuorovaikutuksen, valmistusjärjestelmien ja tuotantoketjujen rakentumisen ja vaikuttaa koko yhteiskuntaan, Flores Ituarte kertoo.

Automaatio- ja konetekniikan industry professor Stephen Wrightin erikoisalaa on lentokonetekniikka. Wright tutkii lentokoneteollisuuden siirtymää fossiilista polttoaineista ympäristöystävällisempään ja saavutettavampaan lentoliikenteeseen.

− Tällä hetkellä tutkimukseni keskittyy muun muassa Euroopan komission julkaisemaan eurooppalaisen ilmailun tulevaisuuden visioon, joka tunnetaan nimellä Flight Path 2050, Wright kertoo.

Uusien professorien luennot on perinteinen akateeminen juhla, jossa uudet professorit esittäytyvät yleistajuisella luennolla tiedeyhteisölle, omille sidosryhmilleen sekä suurelle yleisölle ja jossa heidät toivotetaan tervetulleeksi yhteisöön.  Perinteisesti juhlaluennot on pidetty kaikille avoimina yleisötilaisuuksina.

Tutustu kaikkien tiedekuntien uusiin professoreihin tuni.fi/uudetprofessorit

Lisätiedot:
Kaikkien luentonsa pitäneiden professorien yhteystiedot löydät
yliopiston henkilöhausta.