Tiede vaatii rohkeutta

Julkaistu 14.12.2018
Tampereen korkeakouluyhteisö
Tieteen päivät
Perinteinen Tieteen päivät -tapahtuma järjestetään 25.1.-26.1. Tampere-talossa. Tänä vuonna tiedetapahtuman teemana on rohkeus.

Tammikuun viimeisenä viikonloppuna Tieteen päivät -tapahtuma tarjoaa tieteestä kiinnostuneille paljon mielenkiintoista kuultavaa ja koettavaa.
Perjantaina tapahtuma on varattu yhdeksäsluokkalaisille ja lukioikäisille. Päivän aikana keskustellaan esimerkiksi totuuden jälkeisestä ajasta: Mikä on totta sosiaalisessa mediassa? Ja kuka hyötyy, kun provosoidumme sosiaalisessa mediassa?

Englanninkielisestä ohjelmasta vastaa molekyylibiologian professori Howard Jacobs. Hän kertoo omasta matkastaan tutkijaksi.
Lauantain ohjelma on avoinna suurelle yleisölle. Tampere-talon pienessä salissa käydään lauantaina kaksi keskustelua kaupunkisuunnittelusta. Ensimmäisen osion aiheena ovat kaupunkisuunnittelun instituutiot ja se, kuinka ne pystyvät vastaamaan asukkaiden tarpeisiin. Toisessa keskustelussa kaupunkisuunnittelua tarkastellaan asukasaktivismin kannalta. Aihetta lähestytään muun muassa maahanmuuttajanuorten ja pyöräilyn edistämisen näkökulmista.

Lauantaina yleisö saa myös kuulla tieteentekijöiden keskustelun rohkeuden merkityksestä tieteessä. Monitieteelliseen keskustelijaryhmään kuuluvat bioetiikan tutkija Heikki Saxén, lastenpsykiatrian emeritaprofessori Tuula Tamminen ja avaruustutkija Mikko Kaasalainen. Keskustelua vetää anatomian professori Seppo Parkkila.
Lauantain ohjelmasta löytyy lisäksi keskustelua tekoälystä ja työyhteisöistä. Yleisö pääsee myös tutustumaan robotteihin, osallistumaan erilaisiin työpajoihin ja vierailemaan Muumimuseossa.

Tieteen päivät -tapahtuma on maksuton.

Aikataulu:
Perjantaina 25.1. klo 9-15 nuorten päivä