Tiede ja tutkimus -palvelun betaversio on julkaistu käyttöön

Julkaistu 28.4.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Tiedejatutkimus.fi
Tiedejatutkimus.fi on opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) tarjoama palvelu, joka kokoaa ja jakaa tietoa Suomessa tehtävästä tutkimuksesta. Palvelu parantaa tutkimusta koskevan tiedon ja asiantuntijoiden löytymistä sekä lisää suomalaisen tutkimuksen näkyvyyttä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Tiedejatutkimus.fi palvelu otetaan virallisesti käyttöön kesäkuussa 2020 (tällä hetkellä käytössä vielä betaversiona), ja sitä kehitetään vaiheittain. Tällä hetkellä palvelu sisältää tietoa mm. suomalaisesta tutkimusjärjestelmästä, suomalaisten organisaatioiden julkaisuista, julkisten ja yksityisten tutkimusrahoittajien rahoittamista hankkeista sekä tilastotietoa tutkimuksen resurssien sekä vaikuttavuuden kehityksestä.

Kaikki palaute on arvokasta! Palvelun kautta löytyvän palautelomakkeen kautta voitte esimerkiksi kommentoida portaalin toiminnallisuuksia tai visuaalista ilmettä sekä raportoida virheistä tai ongelmatilanteista. Voitte lähettää kysymyksiä ja kommentteja myös sähköpostitse tiedejatutkimus [at] csc.fi (tiedejatutkimus[at]csc[dot]fi)

Jatkossa palvelua parannetaan mm. tietojen kattavuuden sekä laajennetaan uusilla tietokokonaisuuksilla. Nykyisen sisällön lisäksi palveluun tulee myöhemmin tietoa mm. Suomessa toimivista tutkijoista, näiden tuottamista tutkimusaineistoista ja muista tutkimusaktiviteeteista sekä laajemmin suomalaisesta tutkimusjärjestelmästä. Palvelun hakuominaisuuksia parannetaan ja siihen lisätään toiminnallisuuksia tietojen tarkasteluun graafisessa muodossa.

Palveluun päivittyy automaattisesti mm. yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, tutkimuslaitosten, yliopistollisten sairaaloiden sekä tutkimusrahoittajien järjestelmissä jo valmiiksi olevia tietoja.

Palveluun ei syötetä tietoa käsin, eikä se näin ollen lisää tutkijoiden raportointiin tai muuhun hallinnolliseen työhön käyttämää aikaa. Palvelu sisältää kuvailutiedot, joiden avulla esimerkiksi avoimesti saatavilla olevat julkaisut ja aineistot ovat helposti löydettävissä.

Tietojen kattavuus ja ajantasaisuus riippuu tietoja toimittavista organisaatioista ja kukin organisaatio vastaa omien tietojensa oikeellisuudesta. Tietojen toimittaminen on pääosin vapaaehtoista. Ainoastaan julkaisutietojen toimittaminen on pakollista korkeakouluille.

Palvelua toteuttaa OKM:n toimeksiannosta CSC – Tieteen tietotekniikan keskus  yhteistyössä korkeakoulujen, muiden tutkimusorganisaatioiden ja tutkimusrahoittajien kanssa.