Thesis Fair 2023

Ajankohta30.11.2023 10.00–14.00
Ilmoittautumisaika päättyy 24.11.2023,14.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Thesis Fair on maksuton verkostoitumistapahtuma kansainvälisille maisteriopiskelijoille ja yrityksille, jotka etsivät opinnäytetyön tekijöitä. Tapahtuma tuo yhteen kansainväliset maisteriopiskelijat sekä sellaiset yritykset ja organisaatiot, jotka arvostavat kansainvälisten opiskelijoiden tuottamaa tutkimustietoa ja haluavat teettää englanninkielisiä opinnäytetöitä. Ilmoittautuminen yrityksille on nyt avoinna!

Opinnäytetyö on monelle kansainväliselle opiskelijalle portti suomalaiseen työelämään. Kansainväliset opiskelijat, jotka tekevät opinnäytetyönsä yhteistyössä yrityksen tai tutkimusorganisaation kanssa jäävät todennäköisemmin Suomeen töihin myös valmistumisen jälkeen. On sekä yliopistojen että yritysten etu, että kansainväliset opiskelijamme hyödyntävät yliopistossa hankittua koulutusta ja tutkimustietoa suomalaisen työelämän hyväksi.

Tapahtumassa yritykset pääsevät tapaamaan eri alojen maisteriopiskelijoita ja kuulemaan heidän ideoitansa opinnäytetyöaiheiksi. Kansainvälisille maisteriopiskelijoille Thesis Fair antaa mahdollisuuden esitellä potentiaalisia tutkimusaiheitaan ja verkostoitua monialaisesti yritysten edustajien kanssa.

Tapahtuma järjestetään syksyllä 2023 Tampereen yliopistossa sekä Aalto-yliopistossa

Yrityksille

Opiskelijan välityksellä yritys saa käyttöönsä alan uusimman tiedon ja osaamisen. Lopputöitä teettämällä yritykset voivat myös testata potentiaalisia uusia työntekijöitä. Opinnäytetyön teettäminen onkin yksi tehokkaimmista valmistuvien opiskelijoiden rekrytointikeinoista. Thesis Fair on yrityksille erinomainen tilaisuus luoda positiivista työnantajamielikuvaa ja profiloitua monimuotoisuutta edistävänä organisaationa opiskelijoiden keskuudessa.

Thesis Fair -tapahtuma on suunnattu kaikille yrityksille ja organisaatioille, joilla on kiinnostusta hyödyntää kansainvälisen maisteriopiskelijan osaamista ja tutkimustietoa opinnäytetyön muodossa. Tampereen yliopisto kouluttaa kansainvälisiä opiskelijoita englanninkielisissä ohjelmissa kaikissa seitsemässä tiedekunnassa. Kansainväliset opiskelijat opiskelevatkin Tampereella monilla eri aloilla tekniikasta yhteiskuntatieteisiin, terveystieteistä turvallisuushallintoon ja tietotekniikkaan. Useimmat opiskelijat ovat kiinnostuneet tekemään opinnäytetyönsä yhteistyössä suomalaisen yrityksen kanssa. Opinnäytetyön kieli on näissä tapauksissa yleensä englanti.

Akateemisia opinnäytetöitä ovat diplomityö tekniikan aloilla sekä pro gradu -työ muilla aloilla. Opinnäytetyö on tutkintoon sisältyvä, rajatusta aiheesta laadittu julkinen opinnäyte, jonka aihe voi tulla yritykseltä tai organisaatiolta. Opinnäytetyöt voivat olla erilaisia käytännön työelämän selvitys-, suunnittelu-, valmistus- ja kehittämistehtäviä. Teettämällä opinnäytetyön saat käyttöösi uusinta tietoa, lisäresurssia tekemättömään työhön tai mahdollisesti uuden osaajan organisaatioosi.

Thesis Fair -tapahtumaan osallistuvalla yrityksellä voi olla jo etukäteen mietitty aihe tai teema opinnäytetyötä varten, mutta tapahtumaan voi tulla myös ilman alustavaa aihetta. Tapahtumassa on paikalla myös eri tutkinto-ohjelmien edustajia, joilta yritykset saavat tietoa opinnäytetyön teettämiseen liittyvistä käytännöistä, kuten ohjaus-, palkkaus- sekä tekijänoikeusasioista.

Yritysten ilmoittautuminen

Yritysten ilmoittautuminen Thesis Fair -tapahtumaan on nyt avoinna, ilmoittautumislomakkeen löydät tästä linkistä. Thesis Fair on yrityksille maksuton tapahtuma. Tapahtumaan toivotaan sellaisia osallistujia, jotka voivat keskustella yrityksen mahdollisista opinnäytetyöaiheista opiskelijoiden kanssa. Lisäksi osallistujia voi olla esim. HR:n tai rekrytoinnin puolelta. Samasta yrityksestä voi osallistua useampi henkilö tapahtumaan. Ilmoittauduthan 24.11. mennessä!

Ihmisiä messuilla

Tapahtuman alustava ohjelma yrityksille:

12.00-14.00 Yritysten edustajat voivat valmistella esittelypistettään tapahtumatilassa

12.30-13.30 Yrityksille suunnattu infotilaisuus, jossa tarjolla tietoa mm. opinnäytetyöhön liittyvistä käytänteistä sekä kansainvälisen osaajan palkkaamiseen tarjolla olevista tukipalveluista. Tämä osuus on suunnattu erityisesti sellaisille yrityksille, jotka eivät ole aiemmin palkanneet kansainvälistä osaajaa tai tehneet opinnäytetyöyhteistyötä yliopiston kanssa.

13.30-14.00 Kahvitarjoilu

14.00-16.00 Messutapahtuma yrityksille ja opiskelijoille, jossa opiskelijat kiertävät yritysten esittelypisteillä keskustelemassa opinnäytetyöaiheista

Ohjelma tarkentuu, muutokset aikatauluihin ovat mahdollisia.

Opiskelijoille

Thesis Fair -tapahtuma on tarkoitettu kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille, jotka opiskelevat jossakin Tampereen yliopiston maisteriohjelmassa. Tapahtuma ei ole rajattu tietyn alan opiskelijoille, ja tapahtumaan pyritään saamaan mukaan myös yrityksiä laajalti eri toimialoilta.

Tapahtumaan osallistuvien opiskelijoiden toivotaan olevan sellaisessa vaiheessa maisteriopintojaan, että opinnäytetyön tekeminen on ajankohtaista kuluvan lukuvuoden aikana. Opinnäytetyön aiheen ei tarvitse olla vielä selvillä, mutta mitä pidemmällä aiheen pohdinta on, sitä helpompi opiskelijan on keskustella siitä yritysten edustajien kanssa.

Opiskelijoiden ilmoittautuminen Thesis Fair -tapahtumaan aukeaa syksyllä 2023.

urapalvelut.tau(at)tuni.fi

Yhteistyössä