Textile and Material Engineering -koulutus vastaa tulevaisuuden tarpeisiin

Julkaistu 11.1.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Lankoja ja kankaita.
TAMK käynnistää tekstiili- ja materiaalitekniikan insinöörikoulutuksen uudestaan seitsemän vuoden tauon jälkeen. Textile and Material Engineering -koulutus on tarjolla englanninkielisten AMK-ohjelmien haussa 5.–19.1.2022.

Vahvasti tekninen koulutus vastaa tulevaisuuden yritystarpeisiin. Tekstiilialan yritykset ja asiantuntijat ovat huolissaan siitä, että tekstiilitekniikan osaaminen on katoamassa Suomesta.

Koulutuksen käynnistäminen on merkittävä päätös, sillä tekstiilialan insinöörikoulutusta ei tällä hetkellä ole missään muualla Suomessa, taustoittaa koulutuksen vastuuopettaja Paula Valonen Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Koulutus antaa valmiudet toimia erilaisissa tekstiili- ja muotialan tehtävissä tuotannossa, hankinnassa, tuotekehityksessä, myynnissä ja markkinoinnissa. Tekstiili-insinööri tuntee tekniset tuotantotavat ja -välineet, joilla tekstiilejä valmistetaan. Hän tietää, miten suunnittelijan näkemys toteutetaan käytännössä.

– Tekstiilejä voidaan käyttää lukemattomissa eri käyttökohteissa. Tekstiiliala on erittäin globaali ja kansainvälinen ja edellyttää monipuolista osaamista. Näistä syistä koulutuskin on kansainvälinen ja poikkitieteellinen. Opiskelijat saavat jo opiskeluaikana mahdollisuuden päästä sisään kansainvälisiin ympäristöihin ja verkostoitua niissä, Valonen kertoo.

Insinöörikoulutuksen painopiste on raaka-aineissa ja materiaaleissa, valmistusteknologioissa sekä ympäristönäkökulmissa. Koulutuksesta valmistuu insinöörejä luomaan innovaatioita ja ratkaisemaan alan globaaleja ympäristöhaasteita. Uudistetussa opetussuunnitelmassa näkyvät vahvasti uudet materiaaliratkaisut ja teknologiat. Tekstiili- ja materiaalitekniikan insinööriopinnoissa opiskelija perehtyy esimerkiksi tekstiilimateriaaleihin ja -rakenteisiin, tekstiilimateriaalien testaamiseen ja analysointiin, tekstiilituotannon laadunhallintaan, tekstiili- ja muotialan globaaleihin arvoketjuihin sekä uusien tekstiilituotteiden ideointiin ja kaupallistamiseen.

– Koulutus tullaan toteuttamaan tiiviissä yhteistyössä teollisuuden ja sidosryhmien kanssa. Näin opiskelijalle tarjotaan ajantasainen tietotaito sekä mahdollisuus verkostoitua työelämään jo opintojen alkuvaiheessa, Valonen sanoo.

Koulutus on tarjolla kv-haussa sekä suomalaisille että ulkomaalaisille hakijoille. Koulutukseen valitaan 25 opiskelijaa, ja opinnot alkavat elokuussa 2022.

TAMK järjestää kaksi infotilaisuutta Textile and Material Engineering -koulutuksesta Teamsin välityksellä. Infoissa kerrotaan lyhyesti koulutuksen sisällöstä, hakumahdollisuuksista sekä aikatauluista. Tilaisuuksien materiaali on englannin kielellä, mutta keskustelu käydään suomeksi. Osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista.

Info 1: ke 12.1.2022 klo 10–11. Liity mukaan verkkotilaisuuteen tästä.
Info 2: to 13.1.2022 klo 15–16. Liity mukaan verkkotilaisuuteen
tästä.

Lisätietoja tutkinto-ohjelmasta antaa myös Paula Valonen: paula.valonen [at] tuni.fi, p. 050 3785 804

Tutustu koulutukseen: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/textile-and-material-engineering