Tekoäly, ihminen ja yhteiskunta

17.1.2019 8.15–18.1.2019 14.15
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Suomen Filosofisen Yhdistyksen SFY:n vuosikollokvio 17.-18.1.2019

Tekoälyn tarkastelu johtaa nopeasti syvälle filosofisiin kysymyksiin: Voiko kone ajatella? Miten tekoäly vaikuttaa käsityksiimme ihmisten erityispiirteistä? Osaammeko rakentaa moraalisia toimijoita? Miten tekoäly toimii työelämässä? Voiko tekoälyyn luottaa? Millaisia lupauksia ja uhkia liittyy tekoälyn käyttöön tieteellisessä tutkimuksessa, asejärjestelmissä tai ihmisten parantelussa? Millaisia eettisiä ongelmia tai vastuukysymyksiä herättää tekoälyn käyttöönotto yhteiskunnassa? Onko tekoäly uusi ATK?

Suomalaiset filosofit ja tekoälyasiantuntijat tarttuvat näihin ja muihin ajatushaasteisiin Suomen Filosofisen Yhdistyksen SFY:n vuosikollokviossa. Tilaisuus on kaikille avoin, ilman ennakkoilmoittautumisia.

Kaikki kiinnostuneet ovat lämpimästi tervetulleita!

Ohjelma (pdf, sivusto: Suomen filosofinen yhdistys)

Lisätietoa:
Arto Laitinen,
professori, Tampereen yliopisto
arto.laitinen [at] tuni.fi

Järjestäjä

Suomen Filosofinen Yhdistys (SFY) sekä Filosofia/Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto Robotit ja hyvinvointipalveluiden tulevaisuus (ROSE), SA/STN