Tekniikan taitaja 2022 palkinto Mika Karttuselle

Julkaistu 3.11.2022
Mies lippalakki päässään
Mika Karttunen on tuttu näky Hervannan kampuksen käytävillä oskilloskooppi ja työkalut kainalossaan menossa tutkimaan jossain laboratoriossa yllättäen mykistynyttä laitetta. Kuva: Annamari Karttunen
Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa laboratoriokoordinaattorina työskentelevä Mika Karttunen on valittu vuoden 2022 tekniikan taitajaksi. Karttunen on tunnettu vahvasta ja innovatiivisesta tekniikan käytännön soveltamisosaamisestaan. Palkinnon myönsi Teknillisten Tieteiden Akatemia ry (TTA).

TTA:n palkintolautakunnan puheenjohtajana toiminut Marjo Matikainen-Kallberg jakoi Tekniikan taitajan palkinnon TTA:n istunnossa 1.11.2022. Palkintolautakunnan perusteluiden mukaan Mika Karttunen on tekniikan moniottelija, joka toimii elektroniikan sekä sähköisten, mekaanisten, hydraulisten ja pneumaattisten komponenttien ja näiden yhdistelmien parissa.

– Palkinnon saanti tuntuu hyvälle, sillä se muistuttaa siitä, kuinka tärkeätä työtä teemme tutkimuksen taustalla. Tieto siitä, että tekemämme työ tunnistetaan muuallakin, on mieltä nostattavaa, sanoo Mika Karttunen.

Mika Karttunen aloitti uransa käyttöinsinöörinä silloisessa Tampereen teknillisessä yliopistossa vuonna 2018. Hänen elektroniikkaosaamisestaan ja soveltamistaidoistaan ovat hyötyneet etenkin yliopiston kemian, materiaaliopin sekä bio- ja kiertotalouden yksiköiden tutkimusryhmät. Tutkimusprojektien tarpeisiin ei nimittäin aina löydy valmista sovellusta, ratkaisua tai laitetta kaupan hyllyltä.

– Näissä tapauksissa Mika suunnittelee laitteen yhdessä tutkijoiden kanssa sekä hankkii tai valmistaa osat. Hän myös tarvittaessa toteuttaa laitteiston, kertoo yksikönpäällikkö Pekka Savolainen, joka vastaa tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnan laboratorioista ja tutkimusympäristöistä.

3D-tulostimilla Karttunen on valmistanut niin korvaavia osia kuin parannellut olemassa olevia tai tehnyt kokonaan uusia osia, jotka ovat parantaneet laitteistojen ominaisuuksia tai suorituskykyä.

– Tutkimuksen tiukoissa aikatauluissa Mikan taidot ovat monesti pelastaneet projektin viivytyksiltä ja erityisesti kivuliailta lisäkustannuksilta, Savolainen kiittää.

Teknillisten Tieteiden Akatemia – Akademin för Tekniska Vetenskaper ry (TTA on vuonna 1957 perustettu suomalainen tekniikan ja teollisuuden alojen tiedeakatemia. Se jakaa vuosittain tekniikan taitajan palkinnon tunnustukseksi teknilliseen tutkimustoimintaan tai kehitystyöhön liittyvästä arvokkaasta, kekseliäisyyttä tai teknistä ammattitaitoa edellyttävästä työsuorituksesta. Palkinnon tarkoituksena on sekä tunnustuksen suoranainen antaminen palkitusta työstä että huomion kiinnittäminen siihen usein unohdetuksi jäävään osuuteen, mikä mekaanikoilla ja muilla teknilliseen apuhenkilökuntaan kuuluvilla on tutkimus- ja kehitystyössä.

Mika Karttunen
050 447 8436