Tekniikan edistämissäätiön Vuoden nuoren tutkijan palkinto Juho Hamarille

Julkaistu 13.5.2019
Juho Hamari
Tekniikan edistämissäätiö (TES) palkitsee vuoden nuoren tutkijan ja hyvän opettajan. Vuoden nuoreksi tutkijaksi valittiin pelillistämisen pioneeri, professori Juho Hamari. Hänen tutkimusryhmänsä tutkii laajasti ilmiöitä, joissa teknologia, pelillisyys ja ihminen kohtaavat.

Pelillistämisellä tarkoitetaan pelien toiminnan ja dynamiikan tuomista tosielämän ympäristöihin, kuten opetukseen, työelämään tai palveluihin. Tarkoituksena on muuttaa ympäristöjen toimintaa niin, että ne tarjoaisivat ihmisille samankaltaisia myönteisiä kokemuksia kuin pelit ja kehittäisivät heidän taitojaan.

– On tärkeää, että Juho Hamarin kaltaiset nuoret tutkijat pitävät Suomen pelillistämisen kärkijoukoissa alan ollessa kasvussa. Hamarin tieteelliset meriitit ovat poikkeuksellisia hänen nuoreen ikäänsä nähden ja hän onkin pelillistämisen tutkimuksen pioneeri ja alan kansainvälisesti merkittävimpiä tutkijoita, säätiön perusteluissa kerrotaan.

Juho Hamari pitää tunnustusta rohkaisevana ja on onnellinen siitä, että vielä jonkin aikaa sitten hullunkin rohkeana pidetty tutkimusavaus saa arvokasta tunnustusta. Pelillistäminen ja pelillisyys tutkimusalueena sijoittuvat lähellä ihmistieteitä olevaan teknologiatieteiden alueeseen.

– Mielestäni on hienoa, että myös yhteiskunnallinen ja ihmisläheinen teknologiatiede saa tunnustusta alueella, joka usein mielletään vahvemmin insinööripainotteiseksi. Tämä kuvastaa sitä, miten teknologian rooli on kasvaneessa asemassa ihmisten jokapäiväisessä elämässä muun muassa digitalisaation ja pelillistymisen kautta, Hamari summaa.

Hamari työskentelee maailman ensimmäisenä pelillistämisen professorina Tampereen yliopistossa, Turun yliopistossa ja Porin yliopistokeskuksessa sekä johtaa yliopistojen välistä Gamification Group -tutkimusryhmää. Hamari kiittääkin erityisesti tutkimusryhmäänsä sitkeästä palosta tutkimusta kohtaan ja pelinkaltaisesta tutkimusympäristöstä.

Työ ja huvi limittyvät tulevaisuudessa yhä enemmän

Gamification Group tutkii laajasti ilmiöitä, joissa teknologia, pelillisyys ja ihminen kohtaavat. Aiheina ovat esimerkiksi elektroninen urheilu, virtuaalitodellisuus, peliyhteisöt ja tietenkin pelillistäminen. Tutkimusryhmään kuuluu tällä hetkellä vierailevien tutkijoiden ja väitöskirjan tekijöiden kanssa lähemmäs 20 henkilöä.

– Pelillistämisestä, muodossa tai toisessa, on jo tullut oleellinen osa järjestelmien, palveluiden, tuotteiden ja organisaatiorakenteiden suunnittelua. Pelillistäminen ja pelillisyys koettiin vielä vähän aikaa sitten uutena teknologiana, nyt alkavat ne olla keskeinen osa kaikkea ihmisteknologiaa, Hamari sanoo.

Pelillistämisen yleisyydestä kertookin, että siihen perustuu suuri osa nykyisistä puhelinsovelluksista. Tällaisia ovat esimerkiksi terveellisiä elämäntapoja ja oppimista edistävät sovellukset.

– Työ ja huvi limittyvät yhteiskunnassamme jatkuvasti enemmän toisiinsa. On tärkeää miettiä, miten voimme tukea tätä kehitystä teknologian ja tutkimuksen keinoin, Hamari sanoo.

TES palkitsi 70-vuotisjuhlassaan 13. toukokuuta myös vuoden hyvän opettajan, yliopistonlehtori Jami Kinnusen Aalto-yliopistosta. Tunnustusten arvo on 15 000 euroa.

Teksti: Marika Vapaala-Riikonen
Kuva: Annette Mueck