Teemu Laine: Miten tuetaan menestymistä?

Julkaistu 10.5.2021
Teemu Laine.
Teemu Laine on tuotantotalouden professori johtamisen ja talouden tiedekunnassa. Laineen tutkimusalueena on palvelutoiminnan suorituskyky ja häntä kiinnostaa menestys monenlaisessa liiketoiminnassa. Erityisesti Laine keskittyy siihen, miten tavoitteiden saavuttamista voidaan käytännössä tukea erilaisissa organisaatioissa.

– Tutkimustyöni liittyy ihmisten tekemiin valintoihin, haasteiden voittamiseen ja liiketoimintavaikutusten ymmärtämiseen. Haluan tutkimuksellani lisätä ymmärrystä näistä asioista, Laine kertoo.

Laineen mukaan taloudellisen menestymisen lähtökohtaa ja logiikkaa mietitään tällä hetkellä uudelta pohjalta muun muassa kestävyyden ja hyvinvoinnin näkökulmista. Uudet teknologiat tuovat myös merkittäviä muutoksia liiketoimintaan. Laine kertoo, että kaiken kaikkiaan johtamista, ohjausta ja suoritusten mittaamista pitää miettiä uusilla tavoilla.

– Tutkimusalani laajempana kokonaisuutena onkin ihmisten ja organisaatioiden menestymisen tukeminen, ja näiden asioiden uudistaminen ja kehittäminen. Ihmisten ja organisaatioiden suorituskyvyn tutkimisen relevanssi on noussut entisestään, kun ihmiset kertovat yhä enemmän kaipaavansa työltään arvopohjaa, merkitystä ja laajempia tarkoituksia, Laine kertoo.

Laineen mukaan menestyksen tukemiseksi tarvitaan usein rohkeutta sallia uudenlaista ajattelua, myös nykyisten käytäntöjen ja mittarien ulkopuolella. Mukavuusalueen ulkopuolelle astuminen, kokonaisedun hyväksi, on yksi menestyksen avain.

– Kaikkiaan suorituskyky ja menestys nojaa ymmärrykseen, rohkeuteen, luottamukseen ja siihen, että toimimme yhdessä tältä pohjalta.

Teemu Laineen yhteystiedot