Teaching and Learning Centre tukee opettajien pedagogista osaamista

Julkaistu 18.9.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
TCL logo
Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre (TLC) tukee opettajien pedagogista osaamista ja kokoaa yliopiston ja ammattikorkeakoulun pedagogisen asiantuntemuksen sekä opettajille tarjottavat palvelut yhteen.

Teaching and Learning Centre (TLC)  on verkostomainen toimintamalli, joka tarjoaa koko korkeakouluyhteisön opettajille koulutusta ja pedagogista tukea uran jokaisella askelmalla. TLC järjestää esimerkiksi seminaareja, joissa tutkijat, opettajat ja opetuksen kehittäjät pääsevät esittelemään ja keskustelemaan töidensä tuloksista sekä kehittämään niitä edelleen yhdessä. Tavoitteena on saada hankkeista saadut tulokset ja kehittämistyö yhteisön käyttöön.

TLC:lle on avattu myös verkkosivusto www.tuni.fi/tlc. Sivustolla tarjotaan väylä pedagogisen tuen etsimiseen. Sen sisältöä ovat opetustyön arkiset kysymykset, opettajana kehittyminen, opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi, pedagoginen johtaminen sekä opetustyön tietojärjestelmät. Sivustolla on myös koulutuskalenteri, joka kokoaa korkeakouluyhteisön opettajille suunnatun koulutustarjonnan, ja Opettajainhuoneistoksi nimetty Yammer-keskustelupalsta. Sivusto on julkaistu nyt suomeksi, mutta syksyn aikana avautuu englanninkielinen versio. Keskeisimmät ohjeet ja henkilöstökoulutukset löytyvät edelleen myös korkeakouluyhteisön intrasta.

Opettajan asiantuntijuuteen kohdistuu yhä enemmän odotuksia. Toivon, että opetushenkilöstömme ottaa TLC:n palvelut ja sen tarjoaman tuen omakseen ja tulee mukaan kehittämään sen sisältöä ja toimintoja. Niille on erityistä tarvetta pandemiasta aiheutuvien opetuksen erityisjärjestelyjen aikana, sanoo koulutuksen vararehtori Marja Sutela Tampereen yliopistosta.

Uskomme, että Tampereen toimintamalli ja täällä tehty työ kiinnostavat myös muita korkea-asteen koulutuksen kehittämisen parissa työskenteleviä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Pedagogisen osaamisen vahvistaminen on merkittävä tekijä korkeakoulutuksen kehittämisessä, sanoo TAMKin vararehtori Päivi Karttunen.

Teaching and Learning Centren kehittäminen alkoi Tampere3-hankkeen myötä vuonna 2018 ja verkkosivuston sisällön kokoaminen sekä tekninen toteuttaminen keväällä 2020. Suunnitteluun ja kehittämiseen ovat osallistuneet korkeakouluyhteisön asiantuntijat eri yksiköistä. Työryhmän puheenjohtaja on johtaja Hanna Ilola TAMKista.

Tutustu sivustoon osoitteessa www.tuni.fi/tlc

Tampereen ammattikorkeakoulu:
Johtaja, pedagogiset ratkaisut, Hanna Ilola, hanna.ilola [at] tuni.fi (hanna[dot]ilola[at]tuni[dot]fi), p. 0400 263 675
Koulutuksen vararehtori Päivi Karttunen, paivi.karttunen [at] tuni.fi (paivi[dot]karttunen[at]tuni[dot]fi), p. 050 568 5358

Tampereen yliopisto:
Suunnittelija Eila Pajarre, eila.pajarre [at] tuni.fi (eila[dot]pajarre[at]tuni[dot]fi), p. 050 301 5681
Koulutuksen vararehtori Marja Sutela, marja.sutela [at] tuni.fi (marja[dot]sutela[at]tuni[dot]fi), p. 040 721 5204