Tays Syöpäkeskus sai kansainvälisen laatusertifikaatin - hoito ja tutkimus Euroopan huippua

Julkaistu 14.10.2019
tutkimusta syöpälaboratoriossa
Tampereen yliopiston syöpätutkimus on monipuolista. Yliopisto ja yliopistosairaala tekevät myös tutkimusyhteistyötä.
Tampereen yliopistollisen sairaalan ja Tampereen yliopiston muodostaman Tays Syöpäkeskuksen osaaminen, hoidon laatu ja tutkimus ovat saaneet tunnustuksen Euroopan syöpäinstituuttien (OECI) vertaisarvioinnissa. Tays Syöpäkeskukselle myönnettiin eurooppalainen OECI Cancer Center -status, joka vahvistaa keskuksen asemaa merkittävänä syövän hoidon osaajana Euroopassa.

Tays Syöpäkeskus yhdistää Tampereen yliopistollisen sairaalan syövän hoitoa tarjoavat yksiköt ja Tampereen yliopiston syöpätutkimuksen. Sairaala ja yliopisto tekevät myös tutkimusyhteistyötä.

Tampereen yliopistossa tutkitaan muun muassa syövän yksilöllistä hoitoa, syöpäbiologiaa, syöpägenomiikkaa, lasten leukemiaa, gynekologisia syöpiä ja eturauhassyöpää.

Vertaisarvioinnissa käytiin läpi koko Taysin syövänhoidon ja syöpätutkimuksen kokonaisuus. Arvioinnissa perehdyttiin diagnostiikkaan ja leikkaushoitoon sekä syövän lääke- ja sädehoitoon. Myös seuranta, syövän ennaltaehkäisy ja hoidon laatu kuuluivat arviointikohteisiin. Yhtenä osana arvioitiin myös opetusta sekä tutkimusyhteistyön laajuutta muun muassa perustutkijoiden ja kansainvälisten sairaaloiden kanssa.

Tays Syöpäkeskuksen erityisenä vahvuutena pidettiin yhteistyötä kansainvälisessä syöpätutkimuksessa ja koulutuksessa.

Syöpäkeskuksen sisäisessä toiminnassa arvostettiin moniammatillisuutta, joka ulottuu myös terveyskeskuksiin. Tästä on erinomaisena esimerkkinä hyvin toimiva palliatiivinen hoitoketju. Valtakunnallisestikin Pirkanmaa on näyttänyt mallia toimivasta yhteistyöstä saattohoidon järjestelyissä.

Tays Syöpäkeskuksen henkilökunnan hyvä yhteishenki ja ammattitaito ei jäänyt kansainvälisiltä arvioijilta huomaamatta.

Kohti korkeampaa tunnustusta

OECI voi myöntää syöpäkeskukselle myös korkeamman Comprehensive Cancer Centre -sertifikaatin. Sen saaminen on Tays Syöpäkeskuksen seuraava tavoite.

– Tays Syöpäkeskuksen todettiin jo nyt olevan todella lähellä OECI Comprehensive Cancer Centre –statusta, mutta sen myöntäminen edellyttää nykyistä korkeampaa kliinisten syöpätutkimusten määrää, toteaa ylilääkäri Annika Auranen Tays Syöpäkeskuksesta.

– Olemme Taysissa vastanneet tähän tarpeeseen perustamalla ensimmäisenä yliopistosairaaloista syöpälääketutkimusyksikön, joka mahdollistaa uusien lääkkeiden käytön mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Tutkimusyksikön ansiosta Syöpäkeskukselle on rakentunut laaja kansainvälinen verkosto, jota hyödynnetään kliinisten syöpätutkimusten lisäämisessä.

OECIn laatusertifikaatti on toistaiseksi myönnetty 37 eurooppalaiselle syöpäkeskukselle, näistä viisi on Pohjoismaissa.  Taysin kanssa samana päivänä vastaavan laatusertifikaatin sai myös Turun yliopistollinen sairaala.

Ensimmäisenä Suomessa sai OECI laatusertifikaatin 2014 Hyks Syöpäkeskus, joka tänä vuonna hakee statusta uudestaan. Kaikissa maissa, esimerkiksi Ruotsissa, ei ole vielä yhtään vertaisarvioitua OECI-keskusta. Laatusertifikaatin hakeminen on yksi Taysin ja ruotsalaisen Karolinskan välisen yhteistyön aihealueista.

Kuva: Jonne Renvall