Täydennystä tutkijan työkalupakkiin Metodifestivaaleilta

Julkaistu 10.5.2019
Metodifestivaali
Kymmenvuotisjuhliaan viettävä Metodifestivaali tarjoaa elokuussa tuhdin paketin metoditietoutta sekä erilaisia apuvälineitä tutkijan työn tueksi. Puhujia kolmipäiväisillä festareilla on yli 120 ja aiheet vaihtelevat SOTE-tutkimuksen menetelmällisistä haasteista tekoälyyn ja tietosuojakysymyksiin.

Metodifestivaalien menetelmällisen osaamisen noutopöytä katetaan elokuussa jo kuudetta kertaa. Vuorovedoin Jyväskylän yliopiston kanssa järjestettävä tapahtuma viettää kymmenvuotisjuhliaan Tampereella.

– Nimensä mukaisesti Metodifestivaaleille voi tulla viihtymään ja poimimaan laajasta tarjonnasta ne osat, jotka kiinnostavat. Suurin osa ohjelmasta on suomeksi, mutta koko kolmipäiväisen tapahtuman ajan on mahdollista myös seurata englanninkielisiä sessioita, tutkimusjohtaja Pirjo Nikander Tampereen yliopiston tutkijakoulusta kertoo.

Festivaali ei ole tavallinen konferenssi, vaan pikemminkin kohtaamis- ja keskustelufoorumi. Ohjelmassa tyylilajit vaihtelevat luennoista ja paneelikeskusteluista nopeisiin What is -tuokioihin, joissa puhujat esittelevät parissakymmenessä minuutissa jonkin metodin ja sen käyttömahdollisuudet. Sitten keskustellaan.

– Tietoiskut ovat yleissivistäviä ja monitieteisiä. Ohjelmasta napsimalla voi helposti käväistä oman mukavuusalueensa ulkopuolella ja saada uusia ideoita, Nikander vinkkaa.

Ohjelmaan mahtuu muutakin kuin metodiasiaa tutkijan ammattitaidon tueksi.

– Tutkijan tontille tulee jatkuvasti uutta. Esimerkiksi tutkimusetiikka muuttuu, uusia aineistotyyppejä ilmaantuu. Avoimen tieteen tavoite ja haasteet tulisi tuntea, samoin se, miten tutkijan kannattaa olla näkyvillä ja tuoda omaa osaamistaan esille eri kanavissa. Myös tutkimuksen apuvälineistä, kuten erilaisista analyysiohjelmista, tarvitaan aina uutta tietoa, Nikander listaa.

Uusi korkeakouluyhteisö tuo lisämaustetta

Vaikka Pirjo Nikander Metodifestivaalin idean äitinä ja järjestäjänä on yksi parhaiten aiheesta perillä olevia asiantuntijoita, uutta ja jännittävää löytyy edelleen. Tampereen uusi korkeakouluyhteisö on tuonut monia uudenlaisia aiheita, kuten tekoälyn käytön monitieteisessä tutkimuksessa.

– Itse ajattelin mennä kuulemaan myös esimerkiksi Designing solutions: practical relevance and theoretical contribution -sessiota.

Metodifestivaalin kohderyhmänä ovat tutkijat, väitöskirjatutkijat sekä kaikki menetelmäosaamistaan ylläpitävät. Esimerkiksi yliopistosta väitelleet alumnit tulevat mielellään päivittämään metodiosaamistaan.

– Tänä vuonna toteutetaan esimerkiksi toive sessiosta, jossa pohditaan, miten määrällisiä ja laadullisia menetelmiä kannattaisi opettaa, Pirjo Nikander kertoo.

Viimeksi Metodifestivaalit kokosivat Tampereella noin 600 osallistujaa, tällä kertaa kymmenvuotisjuhliin odotetaan vähintään samaa osallistujamäärää. Mukana on ollut tutkimuksen parissa tavalla tai toisella työskenteleviä ihmisiä noin 40 eri organisaatiosta.

– On hienoa, että osallistujat eivät ole vain yhtä tieteellistä heimoa, vaan hyvin erilaisista taustoista. Sellaisesta syntyy aina hyvää, Nikander sanoo.

Teksti: Sanna Kähkönen
Kuva: Pexels