Tavoitteena turvalliset kaupunkitapahtumat Tampereella

Julkaistu 8.9.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Petri Murtomäki seisoo tapahtuma-alueen edessä ja katsoo kameraan
Projektipäällikkö Petri Murtomäki TAMKista kertoo, että TAMK kehittää droonikuvausta, jolla turvallisuusjärjestelmään voidaan tuottaa yhteensopivaa kuvamateriaalia sieltä, minne kiinteät kamerat eivät näe.
Tampere haluaa kehittyä vetovoimaiseksi tapahtumakaupungiksi, jossa kulttuuri-, urheilu- ja kongressitapahtumat tarjoavat viihtyisiä ja turvallisia elämyksiä niin tapahtumakävijöille kuin kaupunkilaisillekin.

Tapahtumaturvallisuutta kehitetään Tampereella SURE – Smart Urban Security and Event Resilience-hankkeessa. Tampereen kaupungin hallinnoimassa hankkeessa on mukana myös Tampereen ammattikorkeakoulu.

– Mitään erityistä turvallisuusuhkaa meillä ei ole. Mutta sillä, että tuhansia ihmisiä kokoontuu tiettyyn paikkaan ja poistuu sieltä yhtä aikaa, on vaikutusta niin tapahtumapaikan ja sen ympäristön turvallisuuteen, liikennejärjestelyihin ja asukkaiden arkeenkin, sanoo SURE-hankkeen projektipäällikkönä TAMKissa toimiva Petri Murtomäki.

Sujuvat siirtymät tärkeitä turvallisuudelle

–  Kehitämme nyt apuvälinettä sekä viranomaisille että tapahtumajärjestäjille. Erityisesti sujuvat siirtymät tapahtuma-alueelle ja sieltä pois ovat kriittisiä turvallisuuden tunteen luomiseksi, kertoo SURE-hankkeesta Tampereen kaupungilla vastaava projektipäällikkö Anniina Autero.

Tämä käy ilmi myös TAMKin toteuttamassa, käyttäjälähtöisten palvelumuotoilun menetelmien avulla toteutetussa tutkimuksessa, jossa kartoitettiin tapahtumakävijöiden turvallisuudentunnetta.

– Kävijät kaipaavat etukäteisinformaatiota; miten tapahtumapaikalle pääsee, mitä palveluita tapahtuma-alueella ja sen läheisyydessä on ja missä ne sijaitsevat, kertoo Murtomäki.

Käyttäjätarpeeseen vastaavat prototyypit on nyt tehty opastinsovelluksista Tampereen Joulutorille sekä Ratinan koronarokotuspisteelle

– Koronan vuoksihan lähes kaikki tapahtumat on nyt peruttu. Ratinaan tehty kartta toimii kuitenkin esimerkkinä myös muille Tampereen tapahtumapaikoille opastinkartasta, joka palvelee kävijöiden tarpeita, sanoo Murtomäki.

Teknologia tunnistaa poikkeamat normaalista

Älykkään turvallisuuden ratkaisua kehitetään parhaillaan. Siinä algoritmi oppii tunnistamaan kamerajärjestelmän kuvavirrasta poikkeavuudet normaalista esimerkiksi väkijoukon liikehdinnässä. TAMKin on mukana teknologian kehittämisessä droonien osalta.

– Meillä kehitetään droonikuvausta, jolla järjestelmään voidaan tuottaa yhteensopivaa kuvamateriaalia sieltä, minne kiinteät kamerat eivät näe. Kyse ei ole henkilöntunnistamisesta, vaan hahmontunnistamisesta, jotta järjestelmä osaa hälyttää, jos jotain poikkeavaa tapahtuu, Murtomäki kertoo.

Pandemiavuonna tapahtumat ovat olleet harvassa. Järjestelmän osia on kuitenkin jo testattu; kamerajärjestelmää ensihoidon apuna ja droonikuvausta kulotusten yhteydessä.

– Yhteistyö niin tapahtumajärjestäjien, viranomaisten kuin lähellä tapahtuma-aluetta olevien yritystenkin välillä on avainasia turvallisuuden toteutumisessa, sanoo Autero.

Kehitettävässä järjestelmässä uutta on se, että siinä eri osapuolet voivat yhdessä harjoitella turvallisuustilanteita simulaatioiden avulla. Tavoitteena on, että kun pandemia päättyy ja tapahtumat taas palaavat Tampereelle, on toimijoilla käytössä myös hankkeessa kehitetty järjestelmä turvallisuuden parantamiseksi.

SURE- Smart Urban Security and Event Resilience -hanke on EU:n Urban Innovative Action-ohjelmasta rahoitettu kolmivuotinen hanke, jonka kestää vuoden 2022 syksyyn saakka.

Hankkeen verkkosivut

Lisätiedot:

Petri Murtomäki, Projektipäällikkö, Ulkoinen rahoitus, Tampereen ammattikorkeakoulu, petri.murtomaki [at] tuni.fi (petri[dot]murtomaki[at]tuni[dot]fi)

Teksti: Helena Pekkarinen

Kuvat: Saara Lehtonen