Tärkeää tietoa Tampereen korkeakouluyhteisön henkilöstölle ja opiskelijoille: siirrymme etäopetukseen 16.3., liikuntatoiminta keskeytetään 14.3. (päivitetty 17.3. klo 9.30)

Julkaistu 13.3.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva
Varaudumme uusiin koronaviruslinjauksiin ja valmistaudumme etätyöskentelyyn. Yliopiston henkilökunnan ja opiskelijoiden pitää hakea etätyöskentelyyn tarvitsemansa välineet (kannettavat tietokoneet, laturit yms.) yliopiston tiloista viikonlopun aikana.

Ajankohtaista koronaviruksesta: tuni.fi/koronavirus

Julkaistu 17.3.2020 kello 9.30

Valtioneuvosto on 16.3. linjannut toimenpiteistä koronavirustilanteen hoitamiseksi Suomessa. Linjaukset ovat voimassa 13.4.2020 asti. Linjausten mukaan oppilaitosten, mukaan lukien yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tilat suljetaan ja lähiopetus niissä keskeytetään keskiviikkona 18.3. Lähiopetuksen sijaan opetus ja ohjaus järjestetään mahdollisimman kattavasti vaihtoehtoisilla tavoilla.

Työntekijät siirtyvät mahdollisuuksien mukaan etätöihin. Laitteet ja materiaalit, joita etätyössä tai etäopiskelussa tarvitsee, kannattaa noutaa tiistaina 17.3.

Valtioneuvoston linjaukset kokonaisuudessaan valtioneuvoston tiedotteessa.

Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu valmistelevat valtioneuvoston linjausten toteuttamista yhteistyössä muiden yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Tarkempia ohjeistuksia annetaan tiistaina 17.3.

**

Yliopiston ja ammattikorkeakoulun tiloja ei toistaiseksi suljeta liikuntatiloja lukuun ottamatta, vaikka siirrymmekin pääosin etäopetukseen 16.3. alkaen. Tämänhetkisen tiedon mukaan tentit järjestetään alkuperäisten aikataulujen mukaan, ja sähköiset tenttitilat ovat käytössä kuten myös muut tilat (kirjasto, ravintolat). Toimintaa ei siirretä muihin tiloihin, vaan tilat ovat käytettävissä, vaikka suosittelemmekin siirtymistä etäopiskeluun ja etätyöskentelyyn. Normaalikoulun toiminta jatkuu toistaiseksi normaalisti.

Linjaukset ja ohjeet 13.3. Tampereen yliopistossa:

• Kaikki yliopiston opetus (tiedekunnat, kielikeskus, avoin yliopisto) siirtyy etäopetukseen maanantaista 16.3. alkaen. Yksiköt tiedottavat opetuksen järjestämistavoista ja mahdollisista poikkeuksista mm. laboratorio-opetuksen ja kliinisen harjoittelun osalta henkilöstöään ja opiskelijoitaan erikseen.
  • Kaikki toimielimet kokoustavat etänä.
  • Lähtökohtaisesti vältämme fyysisiä lähikontakteja ja toimimme etänä. Emme siirrä toimintaamme muualle. Väitöstilaisuuksien osalta linjataan myöhemmin erikseen.

Ohjeet 13.3. Tampereen ammattikorkeakoulussa:

• Opintoja TAMKissa pyritään järjestämään vaihtoehtoisilla tavoilla, muun muassa digitaalisia oppimisympäristöjä ja verkkoyhteyksiä hyödyntäen. Kullakin koulutusalalla on suunnitelma opintojen toteuttamiseen, ja siitä tiedotetaan kyseisen alan opiskelijoita sähköpostitse ja ensimmäisenä herätteenä TAMKin tekstiviestillä. Opetusta, jota on vaikea järjestää etänä, mutta on opintojen etenemisen kannalta välttämätöntä, voidaan järjestää pienryhminä kampuksilla.
  • Opiskelijoiden palvelut toimivat pääsääntöisesti digitaalisten palveluiden kautta (Opiskelijan opas).
  • Henkilöstön pitää sopia etätyöstä esimiehen kanssa.

Liikuntatoiminta keskeytetään toistaiseksi. SportUnin liikuntatilat Atalpa, Tamppi-areena, TAMKin liikuntakeskus ja Bommari ovat suljettuina lauantaista 14.3. lähtien.

Koronatilanteesta tiedotetaan korkeakouluyhteisölle jatkuvasti päivittyvällä uutisella intranetin etusivulla sekä toistaiseksi myös arkipäivisin sähköpostitse. Lisäksi koronavirustilanteesta tiedotetaan ulkoisilla verkkosivuilla. Pääasiallinen viestintäkanava korkeakouluyhteisölle on intranet.

Koronatilannetta koskevat kysymykset: korona [at] tuni.fi (korona[at]tuni[dot]fi)