Tapio Kujala aloittaa Tampereen ammattikorkeakoulun rehtorina 2021

Julkaistu 25.9.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin rehtori 2021 alkaen Tapio Kujala
Tapio Kujala (kuva: Diak viestintä)
Tampereen ammattikorkeakoulun uudeksi rehtori-toimitusjohtajaksi on valittu YTT Tapio Kujala. Hän aloittaa tehtävässä 4.1.2021.

Tapio Kujala on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden tohtori. Kujala siirtyy tehtävään Diakonia-ammattikorkeakoulusta, jossa hän toimii rehtori-toimitusjohtajana. Aiemmin hän on toiminut mm. Yleisradiolla ja Kansanvalistusseurassa.

Rehtorivalinnasta päätettiin Tampereen ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen kokouksessa 24.9.2020.

– Hallitus valitsi YTT Tapio Kujalan yksimielisesti rehtori-toimitusjohtajan tehtävään. Tapio Kujalalla on vahva ammattikorkeakoulukentän tuntemus ja kyvykkyys viedä läpi uudistuksia yhteistyössä henkilöstöä ja opiskelijoita kuunnellen. Uskon Tapion tuovan lisää syvyyttä ja vaikuttavuutta TAMKin kehittämiseen osana Tampereen korkeakouluyhteisöä, toteaa TAMKin hallituksen puheenjohtaja Mari Walls.

– Tampereen korkeakouluyhteisö tarjoaa ainutlaatuisen toimintaympäristön suomalaisessa korkeakoulumaailmassa. Olen innoissani mahdollisuudesta haastaa opettajat, tutkijat ja koko henkilöstö sekä myös opiskelijat yhteiseen työelämän parhaaksi tapahtuvaan kehittämiseen. Uudet tulevaisuuden ammatit tai yrittäjyydet syntyvät tutkinto-ohjelmien välisessä maastossa. Monialaisena ammattikorkeakouluna TAMK pystyy vastaamaan erinomaisesti alueen ja työelämän tulevaisuuden haasteisiin, sanoo TAMKissa tammikuussa työnsä aloittava uusi rehtori Tapio Kujala.

TAMKia menestyksekkäästi 23 vuotta johtanut Markku Lahtinen jättää rehtorin ja toimitusjohtajan tehtävänsä vuoden 2020 lopussa.

– TAMK saa kokeneen rehtorin ja Tapio Kujala johdettavakseen hienon, kehittyvän ammattikorkeakoulun. Syksyn mittaan ehdimme hyvin valmistautua ja varautua vuoden vaihteessa tapahtuvaan käätyjen vaihtoon. Haastaviakin aikoja on varmasti edessä, mutta TAMK on niihin hyvin valmistautunut, sanoo Markku Lahtinen.

- - - - -

Tapio Kujala

• 56 vuotta
  • syntynyt Haminassa
  • yhteiskuntatieteiden tohtori, Tampereen yliopisto, väitöskirjatyö Lähi-idän mediasodasta – journalismin ristipaineet Israelin ja palestiinalaisten välisessä konfliktissa
  • työura sivistyksen ja viestinnän parissa
  • asuu Helsingin Sompasaaressa, toinen koti tulee Tampereelle
  • vaimo ja kaksi aikuista lasta
  • harrastukset: lukeminen, mökin jatkuva kunnostus, pyöräily, kuntosali, extreme-matkailu (ennen koronaa), skuuttailu
  • motto: ”Tulevaisuus ei tapahdu, me luomme sen (yhdessä)!”