Tanssin kieltämisen historia Tieto-Finlandia-ehdokkaaksi

Julkaistu 3.11.2020
Marko Tikka ja Seija-Leena Nevala
Historiantutkijat Marko Tikka ja Seija-Leena Nevala ovat ehdokkaina Tieto-Finlandia-palkinnon saajiksi kirjallaan tanssikiellon historiasta. Kuva: Atena
Marko Tikan ja Seija-Leena Nevalan kirja ”Kielletyt leikit – Tanssin kieltämisen historia Suomessa 1888–1948” on yhtenä ehdokkaana tämän vuoden tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi. Tikka ja Nevala työskentelevät historiantutkijoina Tampereen yliopistossa.

Valintalautakunnan perustelujen mukaan Tikan ja Nevalan ”teos kuvaa mukaansa tempaavalla tavalla ainutlaatuista tanssikieltoa, joka oli voimassa Suomessa talvi- ja jatkosotien aikana”.

– Jännitystä kerrontaan luo se, että lakia uhmattiin kirjaimellisesti oman henkensä kaupalla. Teos kasvaa otsikkoaihettaan laajemmaksi sosiaali- ja mentaalihistorialliseksi kuvaukseksi suomalaisesta sielunmaisemasta, palkintoraati kuvailee.

Tieto-Finlandia-ehdokkaana on tänä vuonna myös Helsingin Sanomien toimittaja Jussi Pullinen, joka on toiminut Tampereen yliopistossa journalistiikan vierailijaprofessorina.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle yleistajuiselle tietokirjalle, jonka voidaan katsoa merkittävästi edistävän lukijoiden kiinnostusta kerronnaltaan taidokkaaseen tietokirjallisuuteen. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa.

Suomen Kirjasäätiö asettaa vuosittain kolmijäsenisen valintalautakunnan, jonka tehtävänä on nimetä vähintään kolme ja enintään kuusi ehdokasta palkinnonsaajaksi, sekä henkilön, joka valitsee nimetyistä ehdokkaista lopullisen palkinnonsaajan.

Tämänvuotisen lautakunnan muodostivat Suomen Musiikkikustantajien yhdistyksen toiminnanjohtaja Jari Muikku (pj.), Aalto-yliopiston viestintäpäällikkö Riikka Haikarainen ja kirjallisuuden suomentaja Jaakko Kankaanpää. Voittajan valitsee Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar.

Finlandia-palkinto perustettiin vuonna 1984, jolloin siitä kilpailivat kaunokirjallisuuden ohella myös tietokirjat. Vuonna 1989 tietokirjoille perustettiin oma Finlandia-palkintonsa.

Vuoden 2020 tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat

Leena Malkki: Mitä tiedämme terrorismista (Otava)

Jussi Pullinen: Mitä meille tapahtui? (HS Kirjat)

Marjatta Sarpaneva: Timo Sarpaneva – taide ja elämä (Tammi)