Tamperelaisopiskelijoilla Suomen suurin etävappu

Julkaistu 26.4.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva, ilmapalloja taivaalla.
Opiskelijoiden vappua juhlitaan Tampereella näkyvästi, vaikka kokoontumiset eivät ole mahdollisia. Tampereen opiskelijajärjestöt ovat organisoineet “Suomen suurimman Wapun” vieton etäyhteyksin. Opiskelijat jäävät kotiin, mutta näkyvät silti kaupunkikuvassa: opiskelijahaalarit juhlivat vappua ratikassa ja Konsulinsaaressa.

Wappu on monelle tamperelaisopiskelijalle opiskelijaelämän huippuhetkiä. Vaikka nyt ollaan koronan vuoksi etänä, tapahtumia riittää.

– Opiskelijayhteisö on ottanut etänä pidetyn Wapun oikein hyvin vastaan, Tampereen ylioppilaskunnan tapahtumavastaava Hanna Vähävuori kertoo.

Olipa vapun sää sadetta tai paistetta, piknik kuuluu ohjelmaan – ainakin haalareilla. Opiskelijahaalareista koottu kollaasi on mahdollista bongata Satakunnansillan kupeesta Konsulinsaaresta. Opiskelijajärjestöt rakentavat haalarinäyttelyn Konsulinsaareen tiistaina 27.4. puolilta päivin ja haalareiden piknik jatkuu 3.5. saakka.

Myös Tampereen tuliterä ratikka on mukana jalkauttamassa vapputunnelmaa Tampereelle. Opiskelijahaalareilla täytetyn ratikan voi bongata vappuaattona noin kello 15–21 välillä ratikan koeajojen aikana.

– Tampereella on ihan erityinen ja eteenpäin menevä tunnelma, johon on osasyynä varmasti se, että täällä joka kuudes vastaantulija on opiskelija. On mukavaa olla tällä tavalla mukana juhlistamassa opiskelijoiden vappua – ja miksei samalla ratikka-ajan alkamistakin, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö iloitsee.

Osana vapun juhlintaa tamperelaiset opiskelijat ovat mukana YleX Popin Suomen suurimmat vappubileet -konseptissa. Opiskelijat järjestävät myös omia koronaturvallisia etävapputapahtumia.

Tampereen opiskelijavapun järjestävät yhteistyössä Tampereen opiskelijajärjestöt, Tampereen korkeakouluyhteisö eli Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampereen kaupunki ja Yleisradio.

Lisätiedot:
Koko Wapun ohjelma TREYn sivuilla