Tampereen yliopistossa kehitetty autonominen sukellusrobotti sai teknisen luovuuden palkinnon

Julkaistu 27.1.2021
Unexmin-sukellusrobotti pääsee tutkimaan myös vedenalaisia kohteita, joihin sukeltaminen on ihmiselle vaarallista tai mahdotonta.
Tampereen kaupunki myönsi teknisen luovuuden palkinnon 2020 Tampereen yliopistossa kehitetylle Unexmin-sukellusrobotille, jolla voidaan tutkia veden täyttämiä, hylättyjä kaivoksia ja niistä löytyviä arvokkaita mineraaleja.

Tampereen yliopiston mekatroniikan tutkimusryhmä kehitti autonomisen Unexmin-sukellusrobotin mekaaniset rakenneosat ja mekatroniset järjestelmät. Suunnittelu ja järjestelmät sekä kokoonpano on tehty neljän vuoden aikana yliopiston Hervannan kampuksella.

Sukellusrobotilla tutkitaan esimerkiksi hylättyjä, vedellä täyttyneitä kaivoksia, joita löytyy Euroopasta jopa 30 000. Suljetuissa kaivoksissa on usein jäljellä arvokkaita ja nykyään haluttuja mineraaleja, kuten elektroniikkateollisuuden tarvitsemia harvinaisia maametalleja.

Robotin pallomainen, halkaisijaltaan 600 millimetrinen muoto mahdollistaa sen ketterän liikkumisen ahtaissakin onkaloissa. Unexim-robotti voi sukeltaa kaivoskuiluissa itsenäisesti jopa viiden tunnin ajan.

– Robotissa on  paljon erilaisia antureita, kuten kameroita ja laserskannereita, sekä näytteenottolaite vesinäytteitä varten. Se pystyy hakemaan näytteitä ja tietoja ihmisille vaarallisista oloista jopa 500 metrin syvyydestä, kertoo tutkimusryhmän vetäjä, automaatio- ja konetekniikan professori Kari T. Koskinen Tampereen yliopistosta.

Robotin uniikki rakenne on vuosien kehitystyön tulos

Palkittu robotti voi liikkua eteen- ja taaksepäin, ylös ja alas sekä kääntää vasemmalle ja oikealle. Muista pienistä sukellusroboteista poiketen sillä on yhtenäinen alumiininen painerunko, mikä mahdollistaa robotin koon ja painon minimoimisen.

– Tutkimusryhmämme työ painottui robotin painerungon ja muiden mekaanisten rakenneosien sekä robotin propulsio- ja painolastijärjestelmien ja heilurijärjestelmän kehitykseen, valmistukseen, kokoonpanoon ja testaukseen. Työryhmä kehitti myös robotin akustot ja virranhallintajärjestelmän sekä kehitti ja testasi sulautetut järjestelmät robotin matalan tason ohjaukseen, sanoo konetekniikan tutkimuspäällikkö Jussi Aaltonen Tampereen yliopistosta.

EU:n rahoittamassa hankkeeseen on osallistunut useita yhteistyökumppaneita mm. Miskolcin yliopisto Unkarista, Madridin teknillinen yliopisto Espanjasta, INESC TEC Portugalista ja La Palma Research Cenre Espanjasta. Oheisyrityksenä on perustettu Unexmin GeoRobotics -yhtiö, joka operoi ja jatkokehittää robotteja.

Tampereen yliopiston tutkimusryhmään kuuluvat Kari T. Koskisen ja Jussi Aaltosen lisäksi Jouko Laitinen, Arttu Heininen, Jose Villa Escusol ja Tuomas Salomaa. Tutustu tutkimukseen tarkemmin Mekatroniikan tutkimusryhmän verkkosivuilla.

Teknisen luovuuden palkinto luovutettiin 26.1.2021 Tampere Smart City Week -konferenssin virtuaalisessa Technology Fast 50 -tilaisuudessa.

Unexmin-sukellusrobotin rakenne ja käyttökohteita

Tiesitkö, että Tampereella on tehty sukellusveneitäkin?

Unexmin-sukellusrobotti vahvistaa tamperelaista innovatiivista insinööriosaamista ja elvyttää paikallista sukellusveneiden kehitysperinnettä. 1980-luvulla Rauma Oceanics teki Hatanpään valtatien varressa MIR1- ja MIR2-sukellusveneet Neuvostoliiton tiedeakatemialle. Nämä maailman syvimmälle sukeltaviin laitteisiin kuuluvat sukellusveneet ovat yhä käytössä. Niillä käytiin ensimmäistä kertaa katsomassa Titanicia ja Putin poikkesi MIR:llä Baikal-järven pohjassa.