Tampereen yliopiston uudet opiskelijat on valittu

Julkaistu 7.7.2021
Tampereen yliopiston kampus keskustassa.
Tampereen yliopiston keskustakampus. Kuva: Marko Kallio / Skyfox
Tampereen yliopistoon on valittu lähes 3 400 uutta opiskelijaa. Hakijoita oli korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa yhteensä 32 281. Hakijamäärältään Tampereen yliopisto oli Suomen suosituin.

Tampereen yliopiston suosituimpia hakukohteita kandidaatti- sekä kandidaatti- ja maisterikoulutuksissa olivat ensisijaisten hakemusmäärien perusteella aikaisempien vuosien tapaan lääketieteen lisensiaatin, kauppatieteiden ja psykologian koulutukset. Tämän lisäksi luokanopettajan, hallintotieteiden ja yhteiskuntatutkimuksen koulutukset kiinnostivat laajasti.

3 400 uutta opiskelijaa yliopistoon

Suomenkielisissä koulutuksissa aloittaa syksyllä noin 3400 opiskelijaa. Nyt valittujen lisäksi yhteensä yli 800 englanninkielisiin koulutuksiin hakenutta sai opiskelupaikan jo aikaisemmin keväällä.

Opiskelijavalinnan toteuttaminen terveysturvallisesti vaati poikkeuksellisia järjestelyjä valintakokeiden osalta, jotka järjestettiin tarkoin turvajärjestelyin yliopiston kampuksilla. Tampereen yliopistossa kokeita järjestettiin 6.4.-11.6.2021.

– Sekä hakijat että valintakoejärjestelyihin osallistuneet yliopistoyhteisön jäsenet mahdollistivat turvalliset valintakokeet noudattamalla esimerkillisellä tavalla kokeisiin liittyviä ohjeistuksia, kertoo Opiskelijapalveluiden päällikkö Kaisa Keskitalo.

Vaihtoehtoisten valintatapojen suosio kasvoi

Tampereen yliopistoon voi päästä opiskelemaan myös näyttöreitin tai avoimen yliopiston opintojen perusteella. Tänä syksynä Tampereen yliopistolla opintonsa aloittaa 213 näyttöreitin tai avoimen väylien kautta valittua opiskelijaa. Vaihtoehtoisten valintatapojen kautta hyväksyttyjen määrä kasvoi hieman viime vuodesta.

–   Jos opiskelupaikka jäi tällä kertaa saamatta, tarjoavat avoimen yliopiston opinnot hyvän vaihtoehdon omaa alaansa etsiville tai tutkinto-opintoihin tähtääville, Keskitalo lisää.

Uusien opiskelijoiden opinnot alkavat kampuksilla

Uusien opiskelijoiden orientaatioviikot elokuun lopussa toteutetaan pääsääntöisesti kampuksilla terveysturvallisuus huomioon ottaen. Myös tuutoriryhmät voivat tavata kampuksilla.

Syyslukukausi alkaa opetuksen osalta hybridimallissa, jossa yli 50 hengen luennot ja tilaisuudet järjestetään etätoteutuksena. Harjoitus- ja pienryhmätyöskentely voidaan toteuttaa kampuksilla turvallisuus- ja hygieniaohjeet huomioiden. Tampereen yliopisto seuraa terveysviranomaisten suosituksia ja tarvittaessa päivitämme ohjeistuksia.

Kaikkien opiskelijaksi valittujen uusien opiskelijoiden kannattaa tutustua hyvissä ajoin uusille opiskelijoille tarkoitettuun muistilistaan ja tutkinto-ohjelmakohtaisiin tarkempiin tietoihin yliopiston nettisivuilla uuden opiskelijan oppaassa.

Korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset ovat nähtävissä Oma opintopolku -palvelussa. Hakijan on ilmoitettava opiskelupaikan vastaanottamisesta viimeistään 16.7.2021 kello 15.00 mennessä.

Kaikki kevään yhteishaussa hakeneet saavat valtakunnallisen tuloskirjeen, joka sisältää opiskelijavalinnan tuloksen sekä valinnan pisteet hakukohteittain. Joissakin hakukohteissa on mahdollista tulla hyväksytyksi varasijoilta. Varasijavalinta päättyy 2.8.2020 klo 15.00.

Lisätietoja

Hakijapalvelut, p. 0294 520 400 (ma-pe klo 12-14)  hakijapalvelut.tau [at] tuni.fi

Median yhteydenotot

Opiskelijapalvelut, päällikkö Kaisa Keskitalo, p. 040 754 5951, kaisa.keskitalo [at] tuni.fi