Tampereen yliopiston uraseurantakysely alkoi

Julkaistu 1.10.2019
Uraseurannat
Tampereen teknillisestä yliopistosta vuonna 2014 valmistuneet diplomi-insinöörit ja arkkitehdit ja Tampereen yliopistosta vuonna 2014 valmistuneet maisterit, lastentarhanopettajat ja lääketieteen lisensiaatit saivat lokakuun alussa kutsun osallistua uraseurantakyselyyn. Seuranta koskee myös molemmista yliopistoista vuonna 2016 valmistuneita tohtoreita. Kyselyssä selvitetään muun muassa valmistuneiden tyytyväisyyttä tutkintoonsa ja sitä, millaisissa tehtävissä he työskentelevät.

Valmistuneet voivat myös antaa nykyisille opiskelijoille vinkkejä siitä, minkälaista osaamista heidän kannattaisi hankkia tulevaisuuden työelämää varten.

Uraseurantakyselyjen tuloksia hyödynnetään muun muassa opiskelijoiden ohjauksessa ja koulutuksen kehittämisessä. Kyselyjen tulokset vaikuttavat myös yliopistojen rahoitukseen.

Alumneilta saadaan arvokasta tietoa työmarkkinoiden muutoksesta ja työelämässä tulevaisuudessa tarvittavasta osaamisesta, toteaa Tampereen yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Marja Sutela.

Valmistuneilta kerättävä työelämätieto on erityisen tärkeää opiskelijoillemme, mutta se tukee yliopistoa myös koulutuksen monipuolisessa kehittämisessä, Sutela sanoo.

Kyselyllä tavoitellaan yli kahta tuhatta diplomi-insinööriä, arkkitehtia, maisteria tai lastentarhanopettajaa, lääketieteen lisensiaattia ja yli kahta sataa tohtoria.

Yliopisto ottaa valmistuneisiin yhteyttä tekstiviestillä, sähköpostilla tai kirjeellä. Tietoa kyselystä jaetaan myös yliopiston sosiaalisen median kanavissa. Vastausaikaa on marraskuun loppuun.

–  Aivan jokaisen yhteystietoja meillä ei ole, joten toivomme, että viesti kyselystä leviäisi laajasti valmistuneiden keskuudessa, sanoo tiiminvetäjä Sari Haataja Tampereen yliopiston Työelämäpalveluista.

Jos kuuluu kohderyhmään, muttei ole saanut kyselyä, kannattaa ottaa yhteyttä Työelämäpalveluihin sähköpostiosoitteeseen tyoelamapalvelut.tau [at] tuni.fi, Haataja kertoo.

TAMKin uraseurantakysely alkaa lokakuun puolivälissä

Tampereen ammattikorkeakoulun uraseurantakysely vuonna 2014 ammattikorkeakoulututkinnon ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille alkaa lokakuun puolivälissä.

Sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun uraseurantakysely ovat osa valtakunnallisia kyselyjä.

Lisätietoa Tampereen yliopiston uraseurannasta ja aiempien kyselyjen tuloksia

Tutkinnosta työelämään Yliopistojen kandipalautteen sekä maisteri- ja tohtoriuraseurantakyselyjen 2018 tulokset