Tampereen yliopiston työelämäyhteyksien neuvottelukunta tutustui tutkimusympäristöihin

Julkaistu 24.11.2021
Joukko ihmisiä FastLabin tiloissa
Tampereen yliopiston työelämäyhteyksien neuvottelukunta tutustui FabLabin toimintaan Hervannan kampuksella. Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopiston työelämäyhteyksien neuvottelukunta kokoontui 22.11. Neuvottelukunnan tavoitteena on kiertää yliopiston kaikilla kolmella kampuksella ja nyt oli vuorossa Hervannan kampus. Neuvottelukunta kuuli rehtori Mari Wallsin ajankohtaiskatsauksen ja dekaani Martti Kaurasen johdolla tutustui tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnan toimintaan ja tutkimusympäristöihin.

Rehtori Mari Walls toi ajankohtaiskatsauksessaan esille Tampereen yliopiston tutkimuksen huippuyksiköt ja lippulaivat, mukaan lukien uuden Suomen Akatemian rahoittaman verotutkimuksen huippuyksikön. Rehtori kertoi myös uuden, elokuussa aloittaneen tutkijakollegiumin toiminnan käynnistymisestä. Koulutuksen osalta yliopiston lisäaloituspaikat ja kohtaanto työelämän osaamistarpeisiin keskusteluttivat.

Neuvottelukunta sai myös katsauksen yliopiston toimitiloja koskevaan toimenpideohjelmavalmisteluun ja keskitettyjen tukipalveluiden vastikään päättyneisiin yhteistoimintaneuvotteluihin. Toimitiloihin liittyvän kymmenvuotisen toimenpideohjelman ja tukipalvelutoimintojen järjestelyjen tavoitteena on turvata ja vahvistaa yliopiston ydintoimintojen eli tutkimuksen ja koulutuksen resursointi ja tiedekuntien toiminnan vahvistaminen. Erityisesti tiedekuntien opetushenkilöstö on korona-aikana joutunut venymään, mikä vaatii ratkaisuja. Myös lisäaloituspaikkojen myötä kasvava opiskelijamäärä edellyttää tiedekuntien opetustoiminnan vahvistamista. Suunnitteilla olevat muutokset suuntaavat lisävoimavaroja tiedekuntiin.

Työelämäyhteyksien neuvottelukunnan keskusteluissa nousi esille tarve kansainvälisten opiskelijoiden saamisesta Suomeen ja opiskelijoiden työllistymiseen liittyvistä näkökulmista.

Työelämäprofessori Elli Aaltonen korosti puheenvuorossaan sekä yliopiston strategian että yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja vuorovaikutuksen merkitystä laajasti yliopiston toiminnassa.

Tampereen yliopiston työelämäyhteyksien neuvottelukunta on perustettu tukemaan yliopiston työelämäyhteyksien kehittämistä. Neuvottelukunnan tarkoituksena on lähentää yliopistoa ja sitä ympäröivää työelämää toisiinsa. Jäseniksi on valittu yksityiseltä ja julkiselta sektorilta vaikuttajia, jotka haluavat antaa oman ja omien verkostojensa panoksen Tampereen yliopiston kehittämiseen.

Tampereen yliopiston työelämäyhteyksien neuvottelukunta:

Puheenjohtajat

Sihteerit

Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari
Marja Sutela, Tampereen yliopisto

Neljä henkilöä seisoo yliopiston päätalon aulassa portailla.
Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls, työelämäyhteyksien neuvottelukunnan puheenjohtajat Nordean Suomen toimintojen johtaja Ari Kaperi ja sairaalaneuvos Rauno Ihalainen sekä Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto