Tampereen yliopiston tutkimus kehittää nyt ohjelmoitavia tuoksumaailmoja

Julkaistu 6.9.2019
sitruuna virtuaalimaailmassa
Virtuaalimaailman sitruuna tuoksuu Tampereen yliopistossa kehitetyn tuoksukoneen avulla.
Ohjelmoitavia tuoksumaailmoja kehittävä Tampereen yliopiston PROS-konsortio on saanut noin miljoonan euron rahoituksen Suomen Akatemialta. Tutkimuksen tavoitteena on realisoida ohjelmoitava virtuaalitodellisuusmaailma (VR), joka mahdollistaa aitojen tuoksukokemusten tuoton ja tarkan integroinnin osaksi moniaistista VR-vuorovaikutusta.

Suomen Akatemian Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt ICT 2023: Ohjelmoitava maailma ja edistyneet ohjelmistotekniikat –haussa kaikkiaan 2,6 miljoonan euron rahoituksen yhdeksälle tutkimushankkeelle.

Vuorovaikutteisen teknologian professori Veikko Surakan johtaman konsortion muut tutkijat ovat biolääketieteen teknologian professori Pasi Kallio ja professori emeritus Jukka Lekkala.

Surakka tutkimusryhmineen on aiemmin kehittänyt ainutlaatuisen tuoksukoneen, joka haistaa, analysoi ja lähettää tuoksuja tulostettavaksi syntetisaattorilla. Yhteistyössä ovat olleet mukana myös Kallion ja Lekkalan tutkimusryhmät. Tuoksua on myös onnistuttu siirtämään lyhyen matkan Tampereen yliopistosta Tampere-taloon.

Nyt rahoitusta saanut monitieteinen hanke yhdistää useita tieteenaloja kuten matematiikkaa (koneoppiminen), insinööritieteitä (anturit ja mikrofluidistiikka), psykologia- ja tietojenkäsittelytieteitä, lääketiedettä  ja ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutusta.

Projekti tuottaa useita merkittäviä tuloksia eri tieteenaloilla. Se tuo tuoksut osaksi moniaistista VR-maailmaa sekä luo visionäärisiä menetelmiä niin hajuaistin toiminnan kuin muistin ja hajuaistin välisten yhteyksien tutkimukseen.

Lisäksi hanke demonstroi, kuinka tuoksuja ensin mitataan todellisesta ympäristöstä useilla ihmisen hajuaistia matkivilla sähköisillä nenillä, luokitellaan ne koneoppimismenetelmin ja lopulta luodaan tuoksu uudelleen VR:ssa johon on mallinnettu ympäristö, josta alkuperäiset tuoksut on mitattu.