Tampereen yliopiston lastentautiopin opetusta pilotoidaan Terveystalossa

Julkaistu 30.11.2020
vauvaa rokotetaan
Tampereen yliopisto ja Terveystalo ovat sopineet lastentautiopin opetuksen järjestämisessä Terveystalon Tampereen lääkärikeskuksessa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun opetusta hajautetaan Suomessa yksityiselle lääkäriasemalle. Pilotti on alkanut syksyn 2020 aikana ja positiivisten kokemusten siivittämänä toimintamallia on päätetty jatkaa myös kevätlukukaudella.

Yhteistyön tavoitteena on tarjota lääketieteen opiskelijoille laajempi näkymä tyypillisiin lastentauteihin ja lapsipotilaiden yleisimpiin vaivoihin. Samalla opetusryhmien kokoa saadaan osittain pienennettyä ja siten tarjottua intiimimpi opetustilanne sekä potilaille että opiskelijoille.

Mahdollisuus hajauttaa opetusta on entisestään korostunut myös koronaepidemian myötä, kun samaan opetustilanteeseen osallistuu kerrallaan pienempi ryhmä.

- Tiedekuntamme opiskelijamäärät ovat vuosien aikana kasvaneet ja sen myötä vastaanotolla tapahtuvien lähiopetusryhmien koko on kasvanut. Pilotti on meille hieno tilaisuus luoda opetuspäivistä henkilökohtaisempia, sillä hajauttamalla lastentautien opetusta avoterveydenhuoltoon Kangasalan terveyskeskukseen sekä Terveystalon Tampereen lääkärikeskukseen, ryhmäkoot tulevat hajautuspäivinä olemaan pienempiä, sanoo Tampereen yliopiston lastentautien opetuksesta vastaava Sauli Palmu.

Terveystalossa opetuksesta vastaavaan tehtävään on valittu tieteellisten ja ammatillisten näyttöjen pohjalta lastentautien ja lastenallergologian erikoislääkäri Péter Csonka.

- Olen iloinen, että voimme olla mukana kouluttamassa lääketieteen kandidaatteja ja tarjota heille kosketuksen peruslastentauteihin avoterveydenhuollossa. Haluamme Terveystalossa uudistaa suomalaista terveydenhuoltoa ja kirittää lääketieteen laatua – tämä yhteistyö kannustaa myös meitä tässä tehtävässä, sillä opetuskokonaisuus rakennetaan yhteistyössä Tampereen yliopistollisen sairaalan kanssa ja opetuspoliklinikan toimintaa kehitetään koko ajan tuoreimman tutkimustiedon pohjalta, kertoo Terveystalon lastensairauksien ja lasten allergologian ylilääkäri Péter Csonka.

Terveydenhuollossa on enenevässä määrin siirrytty hoitamaan yleisimpiä lastentauteja avovastaanotolla erikoislääkärin toimesta. Näin ollen niin kutsutut tavalliset lastentautipotilaat eivät tyypillisesti hakeudu hoitoon sairaalaan, vaan heitä hoidetaan ensimmäiseksi joko terveysasemilla tai yksityisissä lääkärikeskuksissa.

Yleispediatristen vaivojen lisäksi Terveystalossa hoidetaan myös vaativampia niin sanottuja lastentautien suppeiden erikoisalojen kuten allergologian ja endokrinologian potilaita, jotka joko hakeutuvat itse yksityiselle lastenlääkärille tai ovat saaneet yleislääkärin lähetteen kunnista, joille Terveystalo tuottaa lastenlääkäripalvelua.

- Tähän asti kaikki opetuspäivät ovat tapahtuneet samassa ympäristössä yliopistosairaalassa, jolloin opetuksen hajauttaminen antaa opiskelijoillemme nyt mahdollisuuden laajempaan kokemukseen. Terveystalon opetuspoliklinikalla he toivottavasti kohtaavat lapsipotilaiden tyypillisimpiä vaivoja ja pääsevät näkemään, millaista työ lastentautien parissa on avoterveydenhuollossa ja yksityisessä lääkärikeskuksessa, sanoo Tampereen yliopiston lastentautiopin professori Per Ashorn.

Syksyn aikana opetuksesta saadun palautteen pohjalta on arvioitu menettelyn jatkamis- ja kehittämismahdollisuuksia.

- Keräämämme palaute on ollut kaikin puolin positiivista. Opiskelijat ovat arvostaneet opetuksen monipuolisuutta ja kattavaa näkymää avoterveydenhuoltoon. Opetuksessa pienempi ryhmäkoko on mahdollistanut lähiopetuksen koronaturvallisesti ja yhteistyö Terveystalon ja Tampereen yliopiston opetustiimin kesken on rikastuttanut molempien osaamista. Tästä on hyvä jatkaa ja syventää yhteistyötä edelleen, sanoo Palmu.