Tampereen yliopiston kansainvälisten maisteriohjelmien hakemusmäärä kasvoi 90 prosenttia

Julkaistu 24.1.2019
Tampereen yliopiston syksyllä alkaviin kansainvälisiin maisteriohjelmiin jätettiin yli 3100 hakemusta. Hakemusmäärä nousi viime vuotiseen verrattuna 90 prosenttia. Hakukohteista eniten kiinnostivat Leadership for Change - Sustainable Business Management ja Public and Global Health.

Keskiviikkona 23.1. päättyneessä haussa oli mahdollista hakea opiskelemaan Tampereen yliopistoon englanninkieliseen maisterin, diplomi-insinöörin tai arkkitehdin koulutukseen 34 eri hakukohteessa.

Hakemuksia jätettiin yhteensä 3178. Suosituimmat hakukohteet olivat Leadership for Change -ohjelman Sustainable Business Management (229 hakemusta), Public and Global Health (216 hakemusta), Information Technology -ohjelman Data Engineering and Machine Learning (195 hakemusta) ja Peace, Mediation and Conflict Research (165 hakemusta).

Muita suosittuja hakukohteita olivat Business and Technology (163 hakemusta), Factory Automation and Robotics (150 hakemusta) sekä Computational Big Data Analytics (139 hakemusta). Hakijoiden oli mahdollista hakea kolmeen eri koulutukseen.

Yksittäisiä hakijoita oli yhteensä 1998 ja he edustavat yli 100 eri kansalaisuutta. Hakijoista maksuvelvollisia oli 1397.

Viime hakukierroksella Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen yliopiston englanninkielisiin maisteriohjelmiin jätettiin yhteensä 1684 hakemusta.

- Olemme erittäin tyytyväisiä Tampereen yliopiston vetovoimaan ja hakijamäärien kasvuun, sanoo opetuksen vararehtori Marja Sutela.

- Uusi laaja ja monialainen yliopisto on houkutteleva kokonaisuus.  Näkyvyyteen ja potentiaalisiin hakijoihin on myös panostettu kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin näkökulmasta, Sutela kertoo.

Hakijapalvelut ja markkinointi aloittivat tiiviin yhteistyön jo ennen yliopistojen virallista yhdistymistä.

- Olemme panostaneet uuden brändin myötä erityisesti messunäkyvyyteen ja näkyvyyteen kansainvälisissä portaaleissa sekä hyvin aktiiviseen ja monipuoliseen digimarkkinointiin, kertoo markkinointipäällikkö Jaana Kaartinen.

Englanninkielisten maisteriohjelmien opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan 8.4.

Englanninkielisiin kandidaatin tutkinto-ohjelmiin 153 hakijaa

Samaan aikaan maisterihaun kanssa pystyi korkeakoulujen yhteishaun ensimmäisessä hakuajassa (9.1.-23.1.) hakemaan kahteen Tampereen yliopiston englanninkieliseen kandidaatin tutkinto-ohjelmaan. Diplomi-insinöörin tutkintoon johtavaan Science and Engineering -ohjelmaan jätettiin 143 hakemusta, joista ensisijaisia oli 71. Hakijat edustivat 29 eri kansalaisuutta. Hakijoista maksuvelvollisia oli 86.

Syksyllä 2019 alkavaan englanninkieliseen Early Childhood Education -ohjelmaan jätettiin 104 hakemusta, joista ensisijaisia oli 82. Hakijat edustivat 39 eri kansalaisuutta. Hakijoista maksuvelvollisia oli 30. Koulutuksen kohderyhmänä ovat erityisesti varhaiskasvatuksen kentällä Suomessa toimivat tai sinne tähtäävät hakijat, joilla on valmiudet opiskeluun englanniksi, mutta jotka kokevat suomen kielen taitonsa riittämättömäksi akateemisiin opintoihin.

Korkeakoulujen yhteishaun tulokset julkaistaan 28.6.2019.

Korkeakoulujen yhteishaun toinen hakuaika on 20.3.-3.4.2019, jolloin voi hakea Tampereen yliopiston suomenkielisiin koulutuksiin mukaan lukien suomenkielisiin maisteriohjelmiin.

Lisätietoja:
Vararehtori Marja Sutela, 040 721 5204