Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun pandemiaryhmän linjaukset

Julkaistu 16.8.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva Hervannan kampukselta.
Tampereen korkeakouluyhteisön pandemiaryhmä kokoontui 16.8. Ryhmä päätti koronapandemiaan liittyvät linjaukset ajalle 17.8.–24.10.2021. Linjauksia muutetaan tarvittaessa pandemiatilanteen mukaan.

Tavoitteena on lähiopetus lukuvuoden alussa erityisesti 1. ja 2. vuosikurssin opiskelijoille. Lähiopetus- ja tenttitilanteet voidaan järjestää kampuksilla siten, että tilassa noudatetaan kasvomaskisuositusta ja otetaan huomioon riittävä turvaväli. Yli 100 henkilön opetustilanteet järjestetään kuitenkin etänä. Tenteistä annetaan erilliset ohjeet korkeakouluittain. Etäopetusta voi tarjota muulloinkin, jos se sopii opetustilanteeseen.

Tavoitteena on toiminnan jatkaminen ja valmistumisen turvaaminen. Kampuksille voi tulla ja oleskella terveenä, mutta turvavälit, kokoontumisrajoitukset ja kasvomaskisuositus on huomioitava. Linjauksia päivitetään tarvittaessa tiukempaan tai väljempään suuntaan koronavirustilanteen tai viranomaisohjeiden muuttuessa.

Tartuntariskien minimoimiseksi kampusten ulko-ovet ovat suljettuina ulkopuolisilta. Henkilökunta ja opiskelijat pääsevät kampusten tiloihin kulkukortilla. Ulkopuolisten henkilöiden on mahdollista vierailla kampuksilla turvallisuusohjeita noudattaen. Vierailun järjestäjä organisoi vieraiden kampuksilla liikkumisen ulko-ovilta lähtien.

Työskentely kampuksilla toteutetaan turvallisuusohjeita noudattaen. Lähiopetuksen turvaamiseksi korkeakoulujen henkilöstölle suositellaan etätyötä niissä tehtävissä, jotka eivät edellytä fyysistä paikallaoloa.

Kirjaston tilat ja palvelut ovat auki korkeakouluyhteisön jäsenille. Korkeakouluyhteisön ulkopuolisilla asiakkailla ei ole pääsyä kirjaston tiloihin, lukuun ottamatta Hervannan aineiston noutopistettä.

Korkeakouluyhteisön tiloissa on mahdollista järjestää korkeintaan 50 henkilön tilaisuuksia ja kokoontumisia turvavälejä ja turvallisuusohjeita noudattaen. Ulkopuolisille toimijoille ei tehdä tilavarauksia eivätkä yleisötilaisuudet ole mahdollisia. Ravintolat ja SportUnin liikuntatilat voivat toimia nykyisten linjausten ja viranomaisten ohjeiden mukaisesti.

Tampereen yliopisto:
Marja Sutela, vararehtori, 040 721 5204, marja.sutela [at] tuni.fi