Tampereen yliopiston ja Lontoon Brunel-yliopiston yhteistyö laajenee

Julkaistu 5.12.2019
Brunel University and Tampere University
Provostit Jarmo Takala ja Rebecca Lingwood sekä tutkimuksen varaprovosti Geoff Rodgers (Brunel) ja vararehtori Juha Teperi projektin aloitustilaisuudessa Lontoossa.

Tampereen yliopisto ja Brunel University London tiivistävät strategista yhteistyötään. Kumppanuus nousee kokonaan uudelle tasolle aiemmin tänä vuonna saadun projektin turvin, jonka tutkimusrahoittaja Research England suuntaa yliopistokumppanuuden kehittämiseen.

Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala sanoo yliopiston arvostavan suuresti saatua rahoitusta ja yhteistyön uutta vaihetta. Tampereen teknillisen yliopiston aikana aloitettu yhteistyö on kasvanut nopeasti yliopistotason strategiseksi kumppanuudeksi.

– Vasta neljä vuotta sitten Brunelin pieni delegaatio vieraili Tampereella. Siitä olemme laajentaneet säännöllisiin vierailuihin ja yhteisiin siemenrahoitushakuihin. Nyt meillä on useita yhteyksiä yli tiedekuntarajojen, viisi yhteistä EU-projektia ja ensimmäiset yhteisjulkaisut, Tampereen yliopiston provosti Takala kertoo.

Viimeisin yhteinen siemenrahoitushaku oli käynnissä syys-lokakuussa, ja uudet neljä yhteistyötä vahvistavaa projektia alkavat alkuvuodesta.

Erittäin kilpaillun Investment Iniative (I3) -rahoituksen saajina oli vain 8 brittiyliopistoa kansainvälisine kumppaneineen. Lontoon Brunelin ja Tampereen ylipiston yhteinen hakemus osoittaa uudenlaista kansainvälistä yhteistyötä, jonka merkittävyys piilee paitsi laajamittaisuudessa myös yksittäiskontaktit ylittävässä strategisessa luonteessa.

– Olemme sopineet ottavamme pian yhteiset ensiaskeleet myös koulutusyhteistyössä. Eurooppalainen korkeakoulutus suuntaa kohti kansainvälisiä instituutioiden välisiä opintoja. Mahdollinen opetusyhteistyömme voisi olla esimerkkinä kaikille.

Tutkimuksen vararehtori Juha Teperi kiittää Brunel-yliopistoa aktiivisuudesta Research Englandin I3-rahoitushaussa. Alkuvaiheessa projekti keskittyy tutkimusyhteistyöhön muun muassa parantamalla tutkijavaihtoa ja tukemalla vastavuoroista tutkimusinfran käyttöä, mistä hyötyvät myös aloittelevat tutkijat.

– Rahoituksen avulla voimme laajentaa yhteistyötämme uusille tutkimusaloille, ja nyt meillä on konkreettinen toimintasuunnitelma viideksi vuodeksi. Projekti tuo tärkeitä vaihtomahdollisuuksia erityisesti tohtoriopiskelijoille, vararehtori Teperi sanoo.

Tutkimusvararehtori korostaa vaikutuksia sekä toiminnan edellytyksiin että tulosten vaikuttavuuteen. Teperin mukaan projekti vahvistaa myös yritysyhteistyötä. Tutkijavaihdon ohella lähiaikoina on luvassa yhteisiä yritysyhteistyön tapahtumia.

– Yhteistyössä voimme tarjota yrityskumppaneille lisää asiantuntemusta ja mahdollisuuksia menestyä paremmin tutkimusrahoituksen haussa. Olen vakuuttunut siitä, että yhteiset projektit kasvattavat yliopistojemme vaikuttavuutta Isossa-Britanniassa ja Suomessa.

Tampereen yliopisto ja Brunel University viettivät Suomen itsenäisyyspäivän viikolla yhteisprojektin aloitustilaisuuden Lontoossa.

Lisätietoa I3-rahoituksesta (Research England)