Tampereen yliopiston hallitus valitsi puheenjohtajakseen Jorma Elorannan

Julkaistu 4.1.2022
Tampereen yliopiston logo
Tampereen yliopiston hallitus kokoontui järjestäytymiskokoukseen maanantaina 3.1. Hallitus valitsi puheenjohtajakseen vuorineuvos Jorma Elorannan ja varapuheenjohtajaksi professori Jussi Välimaan.

Kolmen hallituksen jäsenen toimikausi päättyi vuoden vaihteessa. Konsistori nimitti nimityskomitean esityksen mukaisesti uusiksi jäseniksi vuorineuvos Jorma Elorannan, professori Jukka Törrösen ja professori Jussi Välimaan.

Hallituksessa jatkavat TkT Anne Jalkala, professori Johanna Kantola, YTM Ville Tynkkynen ja professori Outi Vaarala.

Vuorineuvos Jorma Eloranta on aiemmin toiminut vuoden 1972 alusta eli 50 vuotta yhtäjaksoisesti useiden eri yritysten, säätiöiden, yhdistysten tai yhteisöjen hallitusten puheenjohtajana ja 28 vuotta eri yritysten toimitusjohtajana. Tällä hetkellä hän toimii myös Suomen Messusäätiön hallituksen puheenjohtajana.

“Aion heti vuoden alussa perehtyä monipuolisesti Tampereen korkeakouluyhteisön toimintaan. Tavoitteenani on saada ajantasainen tilannekuva sekä samalla rakentaa yhteistyön ja luottamuksen ilmapiiriä”, kertoi hallituksen puheenjohtaja Jorma Eloranta hallituksen järjestäytymiskokouksessa.

Professori Jussi Välimaa on tutkinut korkeakoulutusta eri näkökulmista yli kolmekymmentä vuotta. Sen ohella hän toiminut sekä akateemissa seuroissa että johtanut kansallisia ja kansainvälisiä tutkimushankkeita. Tällä hetkellä Välimaa toimii Koulutuksen tutkimuslaitoksen johtajana Jyväskylän yliopistossa.

Professori Jussi Välimaa korostaa myös yhteistyötä ja avointa keskustelua luottamuksen vahvistamiseksi. ”Avoin ja kriittinen keskustelu on yliopiston vahvuus. Hyvä yhteistyö konsistorin ja yliopistoyhteisön kanssa on tärkeä osa rakentavaa ilmapiiriä”.