Tampereen yliopistolle 800 000 euron lahjoitus Teknologiateollisuus ry:ltä

Julkaistu 11.4.2022
FastLab
Lahjoituksellaan Teknologiateollisuus ry osallistuu yliopistojen varainhankintakampanjaan, jonka perusteella valtio pääomittaa yliopistoja 67 miljoonalla eurolla.
Teknologiateollisuus tarvitsee kymmenen vuoden sisällä 130 000 uutta osaajaa. Teknologiateollisuus ry lahjoittaa yhteensä neljä miljoonaa euroa yliopistoille, joilla on tekniikan alan koulutusvastuu.

– Nyt jos koskaan on koulutuksen laatuun ja tutkimukseen investoimisen aika. Osaajapula on haitannut jo pitkään yritysten kestävää kasvua. Maailmanpolitiikan muuttuneen tilanteen vuoksi vihreän siirtymän ja siihen liittyvän uuden osaamisen tarve on aiempaakin kriittisempää, sanoo Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Minna Helle.

Teknologiateollisuus ry:n mukaan lahjoituspäätös perustuu dataan sekä yliopistojen tutkimukseen, koulutukseen ja niiden vaikuttavuuteen liittyviin indikaattoreihin. Näitä ovat esimerkiksi opiskelijoiden diversiteetti ja valmistuneiden työllistyminen. Myös korkeakoulujen keskinäisellä ja yritysten kanssa tehtävällä yhteistyöllä on painoarvoa.

– Haluamme kannustaa yliopistoja tekemään aiempaakin verkostomaisempaa yhteistyötä yritysten ja korkeakoulujen kanssa. Lisäksi ajatuksena on, että pystymme tukemaan paitsi tekniikan alaa myös sitä, että teknologiaa pystytään yhdistämään muihin koulutusaloihin, Helle sanoo.

Tekniikka on yksi monitieteisen Tampereen yliopiston kolmesta kärkialasta. Vuonna 2021 yliopistossa suoritettiin lähes 900 diplomi-insinöörin tai maisterin tutkintoa tekniikan, tietojenkäsittelyn ja tietoliikenteen sekä luonnontieteiden aloilla. Koulutus pohjaa uusimpaan tutkimustietoon sekä vahvaan vuorovaikutukseen yhteiskunnan, yritysten ja työelämän toimijoiden kanssa.

– Tampereen yliopiston tekniikan koulutuksella on pitkät perinteet yritysyhteistyöstä, mikä näkyy vahvana yritysrahoituksen määränä tutkimuksessa, toteaa Teknologiateollisuus ry:n korkeakoulupolitiikan asiantuntija Touko Apajalahti.

– Tampereen yliopiston missio on rakentaa kestävää maailmaa kytkemällä yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimus ja koulutus. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme, uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Olemme erittäin kiitollisia Teknologiateollisuus ry:n merkittävästä lahjoituksesta vastinrahakampanjaan. Lahjoitus on hieno tunnustus ja luottamuksen osoitus tekemällemme työlle ja sen tuloksille, sanoo rehtori Mari Walls.

Teknologiateollisuuden lahjoituksen taustalla on Sitran vuonna 2019 tekemä päätös yliopistojen pääomittamisesta 100 miljoonan euron kertaluonteisella panostuksella. Valtio kohdentaa sijoitukset kahdessa osassa vuosina 2020 ja 2022 eri yliopistojen kesken, niiden keräämän yksityisen pääoman perusteella. Teknologiateollisuus, sen jäsenyritykset ja 100-vuotissäätiö ovat lahjoittaneet korkeakoulutukseen viime vuosina yhteensä noin 160 miljoonaa euroa.

Lue myös Teknologiateollisuus ry:n tiedote

Lue lisää valtion vastinrahakampanjasta