Tampereen yliopistolla yli 130 vaihtoehtoa yhteishaussa

Julkaistu 15.3.2021
viitekuvassa nuoren miehen kasvot
Tampereen yliopistolla on yli 130 hakukohdetta korkeakoulujen toisessa yhteishaussa. Haettavana on yliopiston suomenkielisiä kandidaatti-, kandidaatti- ja maisteri- sekä maisterikoulutuksia. Opiskelupaikkoja on tarjolla yli 3 300.

Haku korkeakouluihin alkaa keskiviikkona 17.3. kello 8.00 ja päättyy keskiviikkona 31.3. kello 15.00. Tampereen yliopistoon haetaan Opintopolku.fi-palvelussa. Todistusvalintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 31.5. Muiden kuin todistusvalintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 9.7.

Tampereen yliopisto valmistautuu järjestämään valintakokeet kampuksillaan

Yliopistot ovat yhdessä linjanneet, että kevään ja kesän 2021 valintakokeet järjestetään fyysisinä tilaisuuksina kampuksilla ja muissa valvotuissa tiloissa. Suunnitelma on tehty ottaen huomioon vallitseva pandemiatilanne ja sen edellyttämät turvajärjestelyt. Muutoksia kokeiden toteutustapaan voi tulla vain siinä tapauksessa, että viranomaismääräykset niitä edellyttävät.

Yliopistot ovat laatineet hakijoille turvallisuusohjeet, joissa käsitellään muun muassa kokeisiin matkustamista ja toimintaa koepaikalla.

Yliopistot suosittelevat, että hakijat välttävät lähikontakteja kahden viikon ajan ennen valintakokeita sekä sinä aikana, kun he osallistuvat valintakokeisiin. Kokeisiin saapuessa ja koetilanteessa täytyy noudattaa 2 metrin suojaetäisyyttä. Yliopistot edellyttävät maskin käyttöä valintakokeissa.

Omaehtoisessa tai virallisessa karanteenissa tai eristyksissä olevat eivät voi osallistua valintakokeisiin. Huolellisilla turvallisuusjärjestelyillä pyritään takaamaan kaikille hakijoille mahdollisimman turvallinen osallistuminen valintakokeisiin. Siksi riskiryhmiin kuuluville ei voida erikseen tarjota koronavirukselta suojautumiseen liittyviä yksilöllisiä järjestelyjä.

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi tiedotti ohjeista maanantaina 15.3. Ohjeet julkaistaan yliopistojen ja yhteisvalintojen verkkosivuilla.

Tampereen yliopistossa valintakokeita järjestetään huhti-kesäkuun aikana. Ensimmäinen valintakoe on 6.4.—16.4. järjestettävä teatterityön koulutuksen valintakokeen toinen vaihe. Koulutukseen haettiin kevään ensimmäisessä yhteishaussa.

Tietoa valintakokeista ja hakijoiden turvallisuusohjeista

Tarjolla myös vaihtoehtoisia valintaväyliä

Todistus- ja valintakoevalinnan lisäksi on muitakin tapoja päästä opiskelijaksi: valinta näyttöreitin tai kilpailumenestyksen perusteella. Saman kevään aikana voi hakea tutkinto-opiskelijaksi eri tavoilla, eri valintatavat eivät siis sulje toisiaan pois.

Tampereen yliopiston uusista opiskelijoista osa valitaan kevään toisessa yhteishaussa näyttöreitin (MOOC-kurssin) kautta. Opintojakson suorittaminen osana valintaväylää on maksutonta. Kevään yhteishaussa ovat ensimmäistä kertaa mukana näyttöreitit matematiikan ja tilastollisen data-analyysin koulutukseen, tietojenkäsittelytieteiden koulutukseen sekä tietotekniikan koulutukseen. Viime vuoden tapaan on mahdollista hakea myös yhteiskuntatutkimuksen näyttöreitin kautta yhteiskuntatutkimuksen koulutukseen.

Joihinkin Tampereen yliopiston koulutuksiin on mahdollista hakea yhteishaussa lukion tiedekilpailussa menestymisen perusteella.

Lisäksi on mahdollista hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston väylän kautta. Haku avoimien yliopisto-opintojen perusteella tutkinto-opiskelijaksi järjestetään myöhemmin keväällä Tampereen yliopiston erillishakuna (3.5.-17.5.2021 klo 15:00).

Maisteriohjelmia  Tampereella, Porissa ja Seinäjoella

Soveltuvan alemman korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet voivat hakea suorittamaan ylempiä korkeakoulututkintoja, joita on tarjolla kaikilla Tampereen yliopiston koulutusaloilla.
Tampereen lisäksi maisteriohjelmia on tarjolla myös Porin ja Seinäjoen toimipisteissä. Uusia maisterihakukohteita ovat monikielisen viestinnän ja käännöstieteen -ohjelman maisterihakukohteet sekä Seinäjoella järjestettävä sosiaalityön maisteriohjelma.

Kevään 2021 yhteishaussa uutena hakukohteena on automaatiotekniikan DI-ohjelma, joka järjestetään yhteistyössä Itä-Suomen korkeakoulujen kanssa Tampereella, Joensuussa ja Kuopiossa.

Lisätietoja hakijoille hakemisesta ja valintakokeista antaa Tampereen yliopiston hakijapalvelut:
hakijapalvelut.tau [at] tuni.fi, 0294 520 400 (ma-pe klo 12-14).

Lisätietoa Tampereen yliopiston valintakokeista
Lisätietoa vaihtoehtoisista valintaväylistä

Lisätietoja:
Tampereen yliopiston hakijapalvelut, hakijapalvelut.tau [at] tuni.fi
palvelupäällikkö Meeri Oikemus, meeri.oikemus [at] tuni.fi

Valintakokeiden järjestämiseen liittyvät mediayhteydenotot