Tampereen yliopisto ylsi parhaalle tasolle avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannassa

Julkaistu 31.10.2022
kuvituskuvassa opiskelijoita tietokoneiden ääressä Linna-kirjaston lasiseinän takana
Avoimen tieteen ja tutkimuksen taso on Tampereen yliopistossa ulkoisen arvioinnin mukaan hyvällä mallilla. Yliopisto sijoittui parhaalle tasolle 5 juuri julkistetussa kansallisessa seurannassa. Vain Tampereen ja Oulun yliopistot saavuttivat parhaan tason kaikilla mitatuilla osa-alueilla eli toimintakulttuurin, avoimen julkaisemisen, avoimen oppimisen sekä aineistojen ja infrastruktuurien alueilla.

Tampereen yliopiston tuloksia voi katsoa tarkemmin Tiede ja tutkimus.fi-portaalista.

Seurannan mukaan kaikilla yliopistoilla on kuitenkin avoimen tieteen kehittämistarpeita.  Niitä on erityisesti avoimen oppimisen palveluissa ja käytänteissä sekä tutkijan arvioinnissa, kannustimissa ja meritoitumiskäytänteissä.

Aktiivinen kehittäminen jatkuu

— Avoimen tieteen aktiiviselle kehittämiselle on siis edelleen meidänkin yliopistossamme laaja-alainen tarve, kertoo avoimen tieteen johtava asiantuntija Susanna Nykyri.

— Seurannassa päähuomio oli nyt ohjaavissa dokumenteissa ja palveluissa.  Seurannassa sitouduimme päivittämään avoimen tieteen edistämiselle ja käytänteille keskeiset ohjaavat dokumenttimme.

Yliopisto päivittääkin vuodelta 2018 peräisin olevia avoimen tieteen linjauksia ja toimenpiteitä kesään 2023 mennessä. Tarvetta on myös integroida avoimen tieteen päivittyviä tavoitteita yliopiston tarjoamiin palveluihin ja tehdä avointa tiedettä laajemmin tunnetuksi yliopistossa.

— Seuranta myös siivitti ketterää palvelumuotoilua, mutta siinä emme ole vielä aivan haluamallamme tasolla ja työ on siis kesken, Nykyri toteaa.

Seurantaakin kehitetään: uusia indikaattoreita tulossa

Nyt julkistetun seurannan aineisto oli kerätty kesän 2022 alussa.

Edellisessä, vuonna 2019, eri kriteereillä kerätyn aineiston perusteella laaditussa kansallisessa arvioinnissa Tampereen yliopisto menestyi myös erinomaisesti.

Seuraava avoimen tieteen organisatorisen edistymisen arviointi on tulossa vuonna 2024. Siinä on tarkoitus ottaa käyttöön aiempaa useampia määrällisiä indikaattoreita, mutta myös palvelutasolle tulee uusia vaatimuksia.

Seurantamallin on laatinut Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen ohjausryhmän asettama työryhmä. Seurannan avulla tuotetaan tilannekuvaa suomalaisen tutkimusyhteisön ja sen organisaatioiden soveltamista avoimen tieteen ja tutkimuksen toimintamalleista ja saavutuksista sekä halutaan kannustaa organisaatioita kehittämistyössään.

Kuva: Jonne Renvall