Tampereen yliopisto yhtiöittää rokotetutkimuspalvelut uuteen erityistehtäväyhtiöön

Julkaistu 16.8.2021
Rokotetutkimus
Tampereen yliopiston hallitus päätti perjantaina 13.8. Tampereen yliopiston Rokotetutkimuskeskuksen kaupallisten rokotetutkimuspalvelujen yhtiöittämisestä perustettavaan, Suomen valtion ja Tampereen yliopiston yhdessä omistamaan erityistehtäväyhtiöön.

Kansallisen rokotetutkimusyhtiön valmistelua on tehty Tampereen yliopiston, sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kesken syksystä 2019. Tampereen yliopiston Rokotetutkimuskeskus ja THL ovat molemmat kansainvälisesti tunnettuja rokotetutkimusyksiköitä ja alan johtavia toimijoita Suomessa.

Perustettavassa kansallisessa erityistehtäväyhtiössä Tampereen yliopiston Rokotetutkimuskeskuksen ja THLn kaupalliset rokotetutkimuspalvelut tulevat muodostamaan vahvan, toisiaan täydentävän ja erityisosaamiseltaan ainutlaatuisen kokonaisuuden, jolla on erinomaiset edellytykset kehittää kattavaa ja laadukasta kliiniseen rokotetutkimukseen liittyvää palvelua ja menestyä alan kilpailussa myös kansainvälisesti. Yhtiön kotipaikka on Tampere.

Yhtiön perustamiseen liittyvistä asioista ovat päättäneet eduskunta valtion osalta ja Tampereen yliopiston hallitus omalta osaltaan. Laki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kaupallisten rokotetutkimuspalvelujen yhtiöittämisestä (1159/2020) vahvistettiin 17.12.2020. Lainvalmistelussa tuotiin vahvasti esille Tampereen yliopiston rooli erityistehtäväyhtiön toisena perustajaosapuolena.

Tampereen yliopiston hallitus päätti kokouksessaan 13.8.2021 hyväksyä erityistehtäväyhtiön perustamisen ja yhtiön tarkistetut perustamisasiakirjat ja valtuuttaa rehtorin tekemään asiakirjoihin tarvittaessa teknisiä tarkistuksia sekä toteuttamaan yhtiön toiminnan käynnistämisen yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.

- Erityistehtäväyhtiön perustaminen on strategisesti merkittävä avaus, jonka odotetaan osaltaan määrittävän suuntaa, johon suomalaisen kliinisen rokotetutkimuksen kansainvälinen kilpailukyky tulevina vuosina kehittyy, toteaa Tampereen yliopiston hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin.

- Tampereen yliopiston Rokotetutkimuskeskukselle on sen yli 15 vuoden toiminnan aikana rakentunut vahva kansainvälinen asema. Keskuksen toteuttamat kliiniset rokotetutkimukset ovat perustutkimuksesta ja soveltavasta tutkimuksesta erillistä kaupallista palvelutoimintaa ja tilaustutkimusta. Alan markkinoiden ja kilpailun nopeassa muutoksessa toiminnan jatkamista nykyisessä hallinnollisessa muodossa ei enää nähty riskienhallinta huomioiden mahdolliseksi. Yhteinen yhtiö valtiokumppanin kanssa luo vahvan pohjan toiminnalle ja sen vastuulliselle kehittämiselle. Yrityksen vakaa liikkeellelähtö ja kasvumahdollisuudet puolestaan perustuvat erityisesti lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan ekselenssiin ja vahvaan TKI-osaamiseen, Herlin sanoo.

Lisätietoja: Rehtori Mari Walls, puh. 029 452 1001, president.tau [at] tuni.fi (president[dot]tau[at]tuni[dot]fi)