Tampereen yliopisto tutkii yritysten kanssa tulevaisuuden autojen käyttöliittymiä

Julkaistu 29.10.2019
Uuden sukupolven autoista tulee datakeskuksia, joissa on tarjolla runsaasti informaatiota. Monimuotoiset vuorovaikutustekniikat helpottavat niiden käyttöä myös ajon aikana. Kuva: siili_auto
Tampereen yliopisto johtaa uraauurtavaa hanketta, jossa tutkitaan tulevaisuuden autojen käyttöliittymiä. Nykyiset autot ovat jo muuttuneet pyörillä kulkeviksi tietokoneiksi, ja tämä trendi tulee jatkumaan kiivaana. Autovalmistajat kehittävät jatkuvasti uutta informaatioteknologiaa ja tapoja esittää informaatiota kuljettajan tueksi.

Valitettavasti uudet laitteet tuovat kuljettajille aina vain lisää opittavaa ja hallittavaa. Etenkin poikkeustilanteissa  ̶  kuten vaaratilanteet, liikennehäiriöt ja sääilmiöt  ̶  on tärkeää, että ihminen saisi juuri tarvitsemansa informaation joutumatta informaatioähkyyn. Pahimmillaan liian monet apuneuvot häiritsevät kuljettajan tärkeintä tehtävää, turvallista auton ajamista.

"Ihmisen hahmotuskyky on rajallinen. Tämän vuoksi autot pitäisi suunnitella siten, että kussakin tilanteessa kuljettaja saa juuri oikean tiedon oikealla tavalla", konsortiohankkeen johtaja, professori Roope Raisamo Tampereen yliopistosta huomauttaa.

Raisamon johtama TAUCHI-tutkimuskeskus tutkii ja kehittää hankkeessa tapoja, joilla kuljettaja voi hallita ajoneuvojen toimintoja nykyistä luontevammilla tavoilla. Toinen keskeinen tutkimuskohde on tiedon esittäminen ihmisen eri aistien kautta.

"Jos ajoneuvo ymmärtää, mikä on kuljettajan tavoite, se voi avustaa ajamista tehokkaammin. Tiedon esitystapa voi perustua ajotilanteeseen ja kuljettajan omiin preferensseihin", Raisamo sanoo.

Auto voi esimerkiksi päätellä kuljettajan katseen suunnasta, mihin puhekomento kohdistuu, jolloin se ymmärtää ohjeen niin sanotusti puolikkaasta lauseesta. Toisaalta hallintalaitteiden käyttöä voi tehostaa esimerkiksi tuntopalautteella, joka mahdollistaa auton aputoimintojen käytön näyttöä katsomatta. Tällöin auton asetukset ja säädöt vievät vähemmän huomiota ajamisesta.

MIVI-hankkeessa (Multimodal In-Vehicle Interaction and Intelligent Information Presentation) on mukana useita autoteollisuuden arvoketjussa toimivia yrityksiä: Rightware, Siili Solutions, Canatu, Nokia Technologies, Modulight, Visidon, TactoTek, Nokian Renkaat, Vaisala, Pilkington Automotive Finland ja BHTC Finland.

"Autovalmistajat ovat tuomassa uutta multimodaalista teknologiaa autoihinsa. Johtavana autojen käyttöliittymäratkaisujen valmistajana Rightware toivottaa tervetulleeksi tutkimustulokset, jotka vahvistavat ymmärrystämme alan perusteknologioista ja niiden optimaalisesta hyödyntämisestä autojen käyttöliittymien suunnittelussa. MIVI-hankkeen tutkimus- ja yritysyhteistyö mahdollistaa relevantin tutkimuksen, joka johtaa kaupallisesti hyödynnettäviin multimodaalisiin vuorovaikutusmenetelmiin", toteaa Rightware Oy:n operatiivinen johtaja Tero Koivu.

"Me siili_autossa keskitymme MIVI-hankkeessa käyttäjä-, ajoneuvo-, ajo- ja olosuhdedatan sekä muun relevantin datan vastuulliseen keräämiseen, rikastamiseen ja hyödyntämiseen ajoneuvon käyttökokemuksen henkilökohtaistamisessa. Yhtäältä entistä vastuullisempi ja älykkäämpi data tarjoaa kuljettajalle ajotilanteessa oikean, tarpeellisen, tiedon nopeaan päätöksentekoon. Toisaalta datan hyödyntäminen avaa väyliä uusien datapohjaisten ansaintamallien luomiseen, esimerkiksi autoon liittyville tai arkea helpottaville kuluttajapalveluille”, maalaa siili_auton Senior Vice President Väinö Leskinen hankkeen tulevaisuutta.

"Uudet video- ja audioratkaisut yhdistettyinä 5G-teknologiaan tulevat merkittävästi parantamaan liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta sekä näin lisäämään autolla ajon miellyttävyyttä", huomauttaa Media Technologies Research -yksikön johtaja Ville-Veikko Mattila Nokia Technologies -yksiköstä.

Autot pystyvät esimerkiksi analysoimaan ympäröivää liikennettä entistä paremmin ja laitteiden käyttö voidaan tehdä intuitiiviseksi.

MIVI-hankkeessa kehitetään ratkaisuja etenkin ihmisen ohjaamia kulkuneuvoja varten. Nämä ratkaisut tulevat olemaan tärkeitä – ja todennäköisesti vielä tärkeämpiä – kun ihmisen rooli autonomisten autojen myötä muuttuu yhä enemmän aktiivisesta kuljettajasta passiiviseksi tarkkailijaksi. Hankkeessa tutkitaan myös osittain autonomisten ajoneuvojen hallintaa.

MIVI on kaksivuotinen hanke, jonka 8,5 miljoonan euron budjetin rahoittavat Business Finland, osallistuvat yritykset ja Tampereen yliopisto. Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto. Kansainväliset yhteistyökumppanit Yhdysvalloista  ̶  University of California (Santa Barbara), Purdue University ja Bentley University  ̶  tekevät suoraa yhteistyötä, jota tukee pitkäkestoinen tutkijavaihto USA:han ja Suomeen.

Lisätietoja antavat:

Professori Roope Raisamo, Tampereen yliopisto, 050 570 2007, roope.raisamo [at] tuni.fi
Operatiivinen johtaja Tero Koivu, Rightware Oy, tero.koivu [at] rightware.com
Liiketoiminnan kehityspäällikkö Timo Posio, Siili Solutions Oyj, 040 584 4229, timo.posio [at] siili.com
Johtaja Ville-Veikko Mattila, Nokia Technologies Oy, 050 483 5443, ville-veikko.mattila [at] nokia.com

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 29.10.2019

Kuva: siili_auto