Tampereen yliopisto suosituin hammaslääkäreiden erikoistumishaussa

Julkaistu 29.9.2022
viitekuvassa hammaslääkäri työssään
Erikoishammaslääkärikoulutukseen Tampereen yliopistoon haki tänä vuonna 35 hammaslääkäriä. Tampereen yliopisto oli hammaslääkäreiden erikoistumishaussa suosituin. Syksyn valintakierroksella Tampereella oli tarjolla 10 opiskelupaikkaa.

Erikoishammaslääkärikoulutuksen voi suorittaa Tampereen lisäksi Helsingin, Turun, Oulun ja Itä-Suomen yliopistoissa. Hakijamäärältään suurimmat Tampereen yliopiston jälkeen olivat Helsingin ja Oulun yliopistot. Kaikkiaan hakijoita oli 127.

Hammaslääketieteen erikoistumisaloja ovat hampaiston oikomishoito, kliininen hammashoito (painotusaloina kariologia ja endodontia, lasten hammashoito, parodontologia sekä protetiikka ja purentafysiologia), suu- ja leukakirurgia, terveydenhuolto sekä hammaslääketieteellinen diagnostiikka, jolle ei tällä hakukierroksella ollut Tampereen yliopistossa opinto-oikeuspaikkoja haettavana.

Erikoishammaslääkäreitä on kymmenen viime vuoden aikana valmistunut Suomessa vuosittain keskimäärin 30.

Kuva: Pexels