Tampereen yliopisto suosituin erikoislääkärikoulutuksen haussa

Julkaistu 17.9.2019
stetoskooppi
Erikoislääkärikoulutukseen Tampereen yliopistoon oli valtakunnallisesti eniten hakijoita 13. syyskuuta päättyneessä haussa. Erikoishammaslääkärikoulutukseen hakijoiden joukossa Tampereen yliopisto oli toiseksi suosituin.

Hakemuksia erikoislääkärikoulutukseen jätettiin kaikkiaan 634. Tampereen yliopistoon hakijoita oli 167 (joista ensisijaisia 140), Helsingin yliopistoon 153 (136), Turun yliopistoon 129 (104), Itä-Suomen yliopistoon 116 (97) ja Oulun yliopistoon 69 (55).

- Yleislääketieteen koulutukseen meillä on valtakunnallisesti ylivoimaisesti eniten hakijoita, kertoo koulutuspäällikkö Sari Orhanen lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Yleislääketiede oli valtakunnallisestikin suosituin erikoistumiskoulutuksen ala. Tampereen yliopistossa siihen oli 45 hakijaa, Helsingin yliopistossa 20 ja muissa yliopistoissa 15 – 16.

Erikoishammaslääkärikoulutukseen jätettiin valtakunnallisesti 117 hakemusta. Suosituin koulutuspaikka oli Helsingin yliopisto, johon hakijoita oli 41 (ensisijaisia 34). Myös Tampereen yliopistoon oli 41 hakijaa (24). Turun yliopistoon haki 20, Oulun yliopistoon 10 ja Itä-Suomen yliopistoon 5 erikoishammaslääkäriopinnoista kiinnostunutta.

Erikoislääkärikoulutuksen haku uudistui vuoden alussa siten, että aiempi ilmoittautumismenettely vaihtui valtakunnallisessa yhteistyössä järjestettävään opiskelijavalintaan. Samalla koulutusvastuita jaettiin yliopistojen kesken.

Opiskelijavalinnan valtakunnallisesta uudistuksesta on vastannut Tampereen yliopisto.

Syyskuussa päättyneessä erikoislääkäri- ja erikoishammalääkärikoulutuksen haussa olivat ensimmäistä kertaa mukana kaikki erikoisalat. Hakutulokset julkistetaan viimeistään 19. joulukuuta.

Tampereen yliopisto on Suomen toiseksi suurin lääketieteen ammatillisen jatkokoulutuksen tarjoaja. Yliopistolla on koulutusoikeudet kaikkiin erikoislääkärikoulutuksen 50 erikoisalaan ja viiteen erikoishammaslääkärikoulutuksen koulutusalaan.

Lisätietoja:
Koulutuspäällikkö Sari Orhanen, 050 437 2657, sari.orhanen [at] tuni.fi