Tampereen yliopisto sijalle 37 maailman nuorten yliopistojen vertailussa

Julkaistu 24.6.2021
THE-ranking
Tampereen yliopisto sijoittui sijalle 37 tuoreessa Times Higher Education Young University 2020 -yliopistovertailussa, jossa listattiin maailman parhaita alle 50 vuotta toimineita yliopistoja.

Times Higher Education Young University 2020 -ranking vertailee nuoria, korkeintaan 50-vuotiaita yliopistoja eri puolilta maailmaa. Vuoden 2019 alussa aloittanut, Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston yhdistymisessä syntynyt uusi Tampereen yliopisto oli vertailussa mukana nyt toista kertaa.

Tampereen yliopiston sijoitus maailman satojen nuorten yliopistojen joukossa oli edellisellä kerralla 34, mutta tänä vuonna vertailussa oli peräti 475 yliopistoa, kun aiemmin mukana oli vain 414 yliopistoa. Suomesta vertailussa on Tampereen yliopiston lisäksi mukana Aalto, joka pääsi tänä vuonna sijalle 28.

THE Young University 2020 -vertailun kärkeen nousi Nanyang Technological University Singaporesta. Toiseksi ylsi Paris Sciences et Lettres – PSL Research University Paris ja kolmanneksi The Hong Kong University of Science and Technology. Samat yliopistot muodostivat kolmen kärjen edellisenäkin vuonna tosin eri järjestyksessä.

Uusien yliopistojen vertailu perustuu samoihin 13 tulosindikaattoriin kuin Times Higher Educationin yleisvertailu, mutta maineindikaattorin painoarvoa on matalampi.

Tutustu Times Higher Education Young University Rankings 2021 -yliopistovertailuun